14 mei 2018

Eureka: Raters zullen de Wereldeconomie redden

Ik dacht dat standaard investeringsinstrumenten cruciaal waren in de versnelling van impact investing. 'If it looks enough like an investment product, it probably is'. Ik dacht dat omdat het structureren van microkrediet in venture capital & private equitydebt funds 'de' succesfactor was voor wat nu 'inclusive finance' heet en een sector is met > 116 miljard US$ AuM.

Omdat thematische bonds & notes, vroeger het domein van ontwikkelings-banken, maar tegenwoordig ook van ondernemingen, de miljarden markten creëerden voor economische groei & innovatie, ontwikkelingslanden, community finance, uridashi, development bonds, vaccinatie programma's, investing in women, climate bonds, green bonds, sustainability bonds, social impact bonds, health impact bonds, development impact bonds, charity bonds, micro impact bonds...


IMPACT METRICS
Ik dacht dat impact metrics de doorslag zouden geven. Dat inzicht in het niet financieel rendement van investeringen door mature breed toegepaste Integrated Reporting Investment Standards (IRIS van theGIIN, the Global Impact Investing Network) de impact return on invest- ment transparant zou maken aangevuld door het Global Impact Investing Rating System GIIRS ook een initiatief gesteund door theGIIN.

Dat we dan een onontkenbare waarheid onder ogen zouden zien over de opbrengst van onze investeringen in de economie. Ik heb een Sell Framework om stranded assets te tonen van niet duurzame markten zoals Alcohol, Gokken, Tabak, Porno, Wapens, FossilFuel etc. Een groeiend universum van direct & indirect schadelijke diensten & producten


Als de Impact Transitie de ''Duurzaame'' & ''Groene Transitie'' volgt rolt daar een simpel stappenplan uit:

1: Ontkoppelen Groei & Negatieve Impact; 
→ 2: Verminderen Negatieve Impact; → 3: Vergroten Positieve Impact; 
→ 4: De Onderneming als Maatschappelijke Oplossingen Aanbieder ''New Capitalism'1'.

 STAP 1 : Ontkoppelen dwz groeien zonder de negatieve impact ('voet-afdruk') te vergroten; dus groeien zonder meer grondstoffen zoals energie, (zoet) water, mineralen etc te gebruiken, minder uitstoot te creëren; minder (rest) afval te produceren door bijv. craddle to craddle & circulair te werken zowel voor producten als diensten (renoveren van oudere modellen voor nieuwe markten), voor het human resource management om uitstroom te beperken & instroom te faciliteren, governance & compliance te optimaliseren naar ''de geest'' en de intentie en niet ''de letter'', de kosten van biets niet af te trekken van benoidigde investeringen, maar ook bijvoorbeeld het bonusbeleid binnen de perken te houden. STAP 1 is een bedrijfseconomisch inteligente strategie : meer produceren tegen minder kosten, intern & extern, en het begin van een nieuwe bedrijfscultuur gericht op minder negatieve impact.

STAP 2 : Negatieve Impact voor People & Planet terugdringen van de kernactiviteiten en het bedrijfsmodel;dus de revenues berekenen van activiteiten met negatieve impact, desinvesteren & investeren in kernactiviteiten en bedrijfsmodellen met positieve impact.

De vader van People Planet Profit John Elkington benadrukt dat niet technologische ontwikkeling maar nieuwe businessmodellen de succesfactor zullen zijn voor de volgende generatie ondernemingen. We zien daar al veel voorbeelden van: ondernemingen zonder goederen die slechts diensten aanbieden zoals Facebook & Twitter, Über & AirBNB, Alibaba, Zalando, Takeaway.com.... maar ook fintechs Lendahand, Oneplanetcrowd en duurzaaminvesteren.nl

Is dat eigenlijk wel nieuw ? 
Doen banken die meer geld uitlenen dan ze hebben niet hetzelfde?

Op basis van Elkingtons rapport voor de British Sustainable Development Council Breakthrough Business Models uit 2016 maakte ik een snelle inventarisatie van 'nieuwe' businessmodellen met positieve impact karakteristieken voor People & Planet zoals in de deel & circulaire economie, maar ook the Base if the Pyramid (Pralahad) als nieuwe doelgroep voor multinationals (Appendix 1 pag. 7-10, zie onderaan).

Voor Sociale Cohesie, de ontevreden burgers in ontwikkelde markten, mensen die hun werk kwijt raakten in de crisis, jeugdige werkelozen en 'underserved people' is ook inclusief werk belangrijk met gelijke betaling & carrière perspectief voor vrouwen, minderheden, jongeren zonder werkervaring, 50+ers, mensen in om- en bijscholings-trajecten, met afstand tot de arbeidmarkt, met een kort of 'ouder' werkverleden, her-instromers, zij-instromers, nieuwkomers & vluchtelingen, met lichamelijke, verstandelijke, geestelijke handicaps etc. Kortom te integreren van de megatrends vergrijzing, overbevolking & migratie: werknemers, klanten, investeerders.

STAP 2 is een bedrijfseconomisch intelligente strategie gericht op lange(re) termijn: groeikansen door gerichte investeringen, kostenbesparing en afbouwen van stranded assets in niet duurzame activiteiten, uit concurrentie overwegingen & op basis van nieuwe businessmodellen.
Omdat het systematisch outsourcen van de maatschappelijk kosten van negative impact door wet- & regel geving en stakeholders acties steeds minder geaccepteerd zal worden door o.a. Transparantie van de Maatschappelijke Kosten & Opbrengsten. Het is ook het begin van een nieuwe inclusieve bedrijfscultuur die sociale cohesie & loyaliteit aan bedrijven versterkt.

STAP 3 : Positieve Impact voor People & Planet vergroten ofwel de kernactiviteiten sturen naar basisbehoeften & impact accelerators mn #tech dus zowel kwaliteit als kwantiteit; investeren & revenues berekenen van activiteiten met positieve impact door bijvoorbeeld Green Indices & Sustainable Development Goals indices. Deze indices hebben als doel exposure aan risico's te verminderen, impliciet moedigen ze investeringen in impact sectoren & nieuwe bedrijfsmodellen aan. Kenmerk van de indices : ze omvatten bekende duurzame darlings & systemic corporations. Zoals de:
 
The (Russel) FTSE Green Revenues Index Series is designed to obtain increased exposure to companies engaged in the transition to a green economy, based on FTSE’s Green Revenues data model. The indexes are designed to capture changes in the revenue mix of companies as their business models shift to the delivery of goods, products and services that allow the world to adapt to, mitigate or remediate the impacts of climate change, resource depletion and environmental erosion. http://www.ftse.com/products/indices/green-revenues

Rater MSCI heeft in 2016 een Sustainable Impact Themes index gemaakt van 100 large & midcaps op basis van social & environmental revenues ie bedrijsfactiviteiten die bijdragen aan de UN Global Sustainable Development Goals.
 
'The MSCI ACWI Sustainable Impact Index aims to identify companies that derive at least 50% of their revenues from products and services that address environmental and social challenges as defined by the themes outlined above. The index, which excludes companies that fail to meet minimum environmental, social and governance (ESG) standards, weights securities by the percentage of revenue derived from products or services that address the themes. 

Based on MSCI ESG Sustainable Impact Metrics, using index constituents and weights as of March 2016, the MSCI ACWI Sustainable Impact Index had 71% greater  exposure to estimated company revenue derived from sustainable impact solutions compared to the parent, MSCI ACWI Index'.
Bron: https://www.msci.com/msci-acwi-sustainable-impact-index

Blackrock ontwikkelde er de Global Impact ETF mee die niet in Nederland gedistribueerd wordt voor retail investeerders.
 
ESG reseachbureau VigeoEIRIS & indexbouwer Solactive hebben voor de Wereldbank een #SDG index gemaakt met 50 large caps voor een Note die in Italië als retail product verkrijgbaar is.

Solactive announces the launch of the Solactive Sustainable Development Goals World Index – a new index which enables investors to gain exposure to companies that have been identified as making a significant contribution to the advancement of the United Nations’ Sustainable Development Goals (SDGs). The bank plans to issue structured products tied to the indices later this year.
 
The Solactive Sustainable Development Goals World Index consists of 50 equally-weighted companies which have a clear, positive net impact on sustainable development. Eligibility for inclusion is determined based on Vigeo Eiris’ Equitics® methodology which maps the SDGs against the companies’ products, services and behaviours. Companies for whom sustainable products such as renewable energy or essential medicines represent a significant proportion of activity are eligible. Each company is rated with regard to their impact on people, the planet and their business practices.

STAP 3 is bedrijfseconomisch intelligent gericht op megatrends & de lange(re) termijn: groeikansen door gerichte investeringen & kostenbesparingen o.a. voor kapitaal door aantrekkelijker te zijn voor investeerders.

STAP 4 : De onderneming als Societal Solution Provider zoals Beinhocker & Hanauer in hun framework van de ontwikkeling van het kapitalisme en hun visie op New Capitalism schetsen. 

In STAP 4 zijn bedrijfsactiviteiten met negatieve impact afgebouwd of worden volledig en bij voorkeur in ruimere mate gecompenseerd door business modellen met positieve impact. Eitje toch? Nu alleen of even het hoe.

Dat is veel simpeler dan ik dacht.

Systemen als IRIS Integrated Reporting Investment Standards (the Global Impact Investing Network) die de impact return on investment transparant maken door GIIRS: Global Impact Investing Rating System zijn nuttig voor verfijning, maar we kunnen al grote stappen zetten in de public equity kapitaalmarkt. 
 
De Holy Grail is in handen van de Risk Raters.

Of het nu van huis uit ESG research bureau's zijn of (financial) Risk Raters, het zijn disciplines die steeds meer naar elkaar toegegroeid zijn getuige de nieuw gestarte ESG afdelingen van traditionele Risk Raters en bijvoorbeeld erkende verifieerders van groene obligaties. https://www.climatebonds.net/standards/assurance/approved-verifiers


Als risk raters en indices kunnen bouwen van bedrijven met positieve impact, dat wil zeggen hun kernactiviteiten en bedrijfsvoering, dan kunnen ze dat ook van bedrijven met negatieve impact... risico

Voorbeelden: Morningstar's Wereldbolletjes, hun exclusie instrument, de nieuwe Carbon Risk Score etc.

Ik denk dat Risk Raters, voor zowel Environment, Social & Governance als Financial Risk prima de negatieve impact & postieve impact kunnen berekenen.

VRAAG: Maar wie van hun klanten wil betalen voor een rating met als eindoordeel 'negative impact' & 'stranded asset'?

ANTWOORD: Een klein & select gezelschap.

Sapere Aude : Durf te Weten!

De politiek moet dit toch willen weten om de impact transitie te versnellen en strategisch aan te sturen....?



Vragen & opmerkingen: impactinvestmentnews @ yahoo.com

Volg mij svp op Twitter @Alcanne

YOU TUBE Vlogs & Animaties

PUBLIC SPEAKING & PANELS
Marga van Miltenburg @ ZIJSPREEKT


APPENDIX: Breakthrough Business-Models John 'People Planet Profit' Elkington, book & report for the Busioness & Sustainable developmnt Commission. Sep2016.

Breakthrough Business Models pag. 32 
Annex 1 Glossary of Business Models
There are numerous business models and many different ways to categorize them, about which we do not go into detail in this report but encourage further reading. For quick reference, we offer below a short-hand glossary of some of the business models highlighted in bold italic throughout this report. 
All aim for Profit, People Impact, PlanetImpact

Add-On: The core offering is priced competitively, but extras drive the price up. Customers benefit from a variable offer they can adapt. Affiliation: Supporting others to sell products successfully and benefitting directly from successful transactions. Usually uses some kind of a pay-per-sale system. Aikido: Allows a company to offer something diametrically opposed to the image and mindset of the competition. The novelty of the offering attracts a particular type of customer. Auction: Selling a product or service to the highest bidder. 
 
Base of the Pyramid: The product or service targets customers positioned at the base of the wealth pyramid at an affordable price point. Despite small profits with each product sold, companies benefit from the higher sales numbers.
 Barter: Exchanging goods or services with no transfer of money.

Behavior Change: Stimulating customers to embrace new behaviors, such as reducing consumption or modifying daily habits. Building a Marketplace: Reinforcing the marketplace through the use of social programs, local market adaptation, and other services such as financing mechanisms or technical assistance. Buy One, Give One: Using a portion of the profits from the sale of a product or service towards donating a similar product/service to those in need.

Cash Machine: Customer pays upfront for the products sold before the company has to cover any associated expenses.

Circular Supplies: Using renewable, bio-based or fully recyclable materials to replace single-lifecycle inputs.
Closed-Loop Production: Virtuously recycling the material used to create a product back into the production system. Collection Service: Providing a service to collect old or used products from customers in a convenient manner. 
Consumer Lock-In: A value proposition that entices customers to continue using a specific product or service regularly. 
Cooperative Ownership: Where companies are owned by members.

Cross-Selling Services or products from outside the business are added to the offerings.
Crowdfunding: Enabling entrepreneurs to tap into the resources of a wider network of people to raise money. Crowdsourcing: Solutions to tasks or problems are generated via an anonymous crowd, with contributors receiving some incentives.
Customer: Loyalty: Customers are retained by providing value over and above the actual product or service itself.

De-Materialization: Reduction in the amount of materials used in the production of products.
Differential Pricing: Charging more to those able to afford, and subsidizing those who cannot.
Digitization Turning: existing products or services into digital versions of themselves, offering advantages such as more rapid distribution. Direct Selling Where products are available directly from the manufacturer or service provider. Savings from cutting out the middleman are passed on to the customer. E-Commerce: Traditional products or services are delivered through online channels only. Experience Selling: Value of a product or service is increased by an additional customer experience.
Flat Rate: A single fixed fee is charged for a product or service, regardless of actual usage.

Fractional Ownership Sharing of a certain asset class among a group of owners.
Franchising: Independent franchisees bear the risk of local operations whilst being licensed to use the franchisor’s brand name, products and corporate identity.
Freemium Allowing users to access a proprietary product or service for free, but charging a premium to access advanced functionalities.

From Push to Pull Decentralization, adding flexibility to a company’s processes in order to be more customerfocused. Guaranteed Availability Makes the customer’s needs central to decisions within the enterprise and the shaping of the value proposition. Hidden Revenue Main source of revenue comes from a third party who cross-finances any free or low-priced offering that attracts users. Advertising is a common application.

Inclusive Sourcing: Shifting the focus of sourcing from volume and price, to supporting the farmer or producer.
Increased Functionality/Services: Uncovering multiple, alternative, uses for an existing product, resulting in fewer products required.
Industrial Symbiosis: Sharing of services, utility, and by-product resources among industries to improve resource efficiency.  
Ingredient Branding: Inclusion of a branded ingredient to a product and stressing the added value or positive association.

Innovative Product Financing: Leasing or renting products to customers. Integrator Company: has command of the majority of steps in the value-adding process, including all resources and capabilities in terms of value creation. Layer Player: A specialized company limited to providing one value-adding step to different value chains, thus benefiting from economies of scale, more efficient production and specialized expertise.
Lean Production: The elimination of waste within a manufacturing system, or the creation of more value for customers with fewer resources.  

Leverage Customer: Data Creating new value by collecting customer data and preparing it in beneficial ways. Licensing: Developing intellectual property that can be licensed to other manufacturers, transforming intangible assets into money.
Local Loop: Co-locating of production processes in countries or regions where the businesses’ main markets are. Localization: Favoring local and/ or community-based production and consumption. The bulk of revenue is generated through a “long tail” of niche products, which individually, demand neither high volumes nor a high margin.
Make More of It: Where know-how and other assets in a company are offered to other companies, creating additional revenue using slack resources.
Mass Customization: Customizing products through mass production using modular production systems that enable efficient individualization. 
 
Microfinance: Providing low-income, financially excluded, customers with small loans, and at times access to other financial services. Micro-Franchise: Traditional franchising with a focus on creating economic opportunities for the poor to become micro-entrepreneurs.
Modularity: Designing a product based on smaller component parts that can be independently created, purchased, used and replaced.

Multi-Sided Platform: Creating value by enabling direct interactions between two (or more) groups, typically through an intermediary platform. Success is dependent on attracting more users to all sides.
No Frills: Focusing on the necessary minimum to deliver the core value proposition, where cost savings are shared with the customer. Open Business: Where collaboration with partners in the ecosystem becomes a central source of value creation. Open Source: Where the source code of a product is made freely accessible for anyone.
Orchestrator: Where a company focuses on core competencies within the value chain, outsourcing and coordinating other segments.

Pay for Success: Performance-based contracting, typically between providers of social services and governments.
Pay Per Use: Actual usage of a service or product is metered, and customers pay for what is effectively consumed.
Pay What You Want: The buyer pays any desired amount for a given commodity, sometimes even zero. Seller benefits from a larger number of customers. Personalization: Personalization of products through the use of data. Peer to Peer: Based on cooperation among individuals in a group or community connected via a meeting point, usually an online platform.  
Physical to Virtual: Replacing brick and mortar infrastructure with virtual services. Produce on Demand: Producing a product only when a customer order is made. Product as a Service: Customers pay for the functionality of a product, without the responsibility of repairing, replacing or disposing it.  
Razor and Blade: Basic product is cheap or given away for free, while the consumables are expensive and sold at high margins.

Rematerialization: Sourcing materials from recovered waste to create entirely new products.
Rent Instead of Buy: Customers rent the product, reducing the capital typically needed to access it.
Repurposing Excess: Capacity Excess capacity is mobilized in new ways, or with new customers.
Revenue Sharing: Sharing revenues with ones stakeholders. 
Reverse Engineering: Obtaining a competitor’s products, taking it apart and using the information obtained to produce a similar or compatible product. Products are offered at a lower price because of no investment in research or development is required.

Reverse Innovation: Simple, inexpensive products that have been developed within and for emerging markets. Self-Service Part: of the value creation of the service or product is transferred to the customer in exchange for a lower price. Shop in Shop: Instead of opening new branches, a company finds a partner whose branches can profit from integrating its offerings.  
Solution Provider: Offering comprehensive coverage of products and services in a particular domain, consolidated at one point of contact.

Stewardship Model: Where products and/or services are delivered via means that take into account biodiversity protection, ethical trade, consumer care, etc. Subscription Model Customers pay a recurring fee to gain ongoing access Sufficiency Model: Where customers are encouraged to consume less – e.g. extending the product life, encourage product take-back, product exchange, premium branding, etc. Supermarket: A company sells a large variety of readily available products and accessories under one roof. Customers are attracted to the wide variety, while economies of scale yield advantages for the company.

Trash to Cash: Used products are collected and either sold or transformed into new products. Resource costs for the company are practically eliminated. Ultimate Luxury: Where a company distinguishes its products or services by offering high standards of quality or exclusivity. User Design: Where a company supports customers to apply their creativity and preferences through services such as an online shop, or design software – resulting in the customer being also the manufacturer. White Label: A White Label producer allows other companies to distribute its goods under their own brand name.


What prosperity is, where growth comes from, why markets work, and how we resolve the tension between a prosperous world and a moral one. By Nick Hanauer Eric Beinhocker  from Winter 2014, No. 31 & als McKinsey alumni in https://www.mckinsey.com/featured-insights/long-term-capitalism/redefining-capitalism Despite its ability to generate prosperity, capitalism is under attack. By shaking up our long-held assumptions about how and why the system works, we can improve it. 

28 april 2018

De Impact Transitie


De Green Transition als Roadmap
#IFE18 social entrepreneurs inspireren 
Impact Tech thema's voor basisbehoeften.

Investeringen in de Green Transition bloeien
Klimaat en groene investeringen groeien en de Nederlandse financials, wereldkampioenen impact investing, maken goed gebruik van de decennia lange ervaring met institutioneel duurzaam investeren. 

Dat bewijst de 2e plaats van #Amsterdam voor kwaliteit en 4e in penetratie in de #GlobalGreenFinanceIndex #GGFI van #FinanceWatch, een non profit, #MAVA 'pour la Nature' & #Z/Yen Risk Reward managers.  
#Forbes Mrt18 http://goo.gl/U6DPS7
De nieuwe index is gemaakt op basis van 1,790 ratings door 337 respondenten. 47 international financial centers, van 108, kregen minstens 10 assessments van respondenten uit de bankensector, green finance professionals & NGO's. Rapport: Longfinance.net/GGFI-2018 (56 pag., pdf)

De beste bron voor emissies, marktonderzoek & trend analyses is www.ClimateBonds.net 'an international, investor-focused not-for-profit. We're the only organisation working solely on mobilising the $100 trillion bond market for climate change solutions. Het ontwikkelt standaarden, certificeert raters, organiseert kennisuitwisseling & lobbiet.

ABNAMRO is uitgeroepen als Lead manager Green Bonds, een 'oeuvre' award van Environment Finance platform. #RichardKoolloos interviewde zijn groene obligatie specialisten #Joop Hessels en #Dick Ligthart. VIDEO 4m abnamro/duurzaambankieren/richard-reporting

Investeringen in de Impact Transition
Impact Investing omvat naast Green, Planet Investing ook nadrukkelijk investeren in de basisbehoeften van mensen.

Mijn impact investing focus is gericht op #Inclusive, toegankelijke betaalbare impact investments & People Impact: zoals de UN Sustainable Development Goals: armoede, honger, gezondheid, onderwijs, m/v gelijkheid, toegang tot schoon water & schone energie (net zo essentieel als toegang tot inclusive finance), fatsoenlijk werk & groei, verminderen van ongelijkheid, duurzame steden & communities, (toegang tot) duurzame consumptie & productie, vrede (!), gerechtigheid & sterke instituties door samenwerking.



Dat betekent dat ik soms wat gefrustreerd raak door de agendering van de Green Transition, maar dat is ook een Roadmap waar de Impact Transition goed gebruik van kan maken. #ICMA de International Capital Market Association lanceerde na Green Bonds Principles ook Social & Sustainability Bonds Principles (de financiële kenmerken).


DE UITDAGING is People Impact thema's te vertalen in investible economic activities & inclusive impact investment products in retail public equity: bonds, etfs, aandelen in sociale duurzame ondernemingen & crowdfunding for impact proposities (gereguleerd : MiFid & AFM).

De productontwikkelaars doen hun best, toch zijn veel impact & #SDG beleggingsproducten vaak gepimpte duurzame beleggingsproducten
met (logge maar rijke) largecaps en minder oog voor de impact van de kernactiviteiten....

Kunnen die exponentiële impact creëren?

Ideas from Europe #IFE18
Ik werd enorm geïnspireerd door de finalisten van Ideas from Europe #IFE18, social entrepreneurs van nationale finales die 24april j.l. in de Ridderzaal pitchten voor impact investors, overheden & accelerators. Met het ministerie voor EZ als sponsor was het thema gezondheid #e-health & #healthtech nadrukkelijk aanwezig, ook in de pitches.

De knuffelbare QT 'cuty' robot voor het snel activeren van kinderen met autisme ter ondersteuning van (professionele) zorgverleners; Bloomlife, quality health care during pregnancy and childbirt; ToGoodtoGo, prevent food & beer waste app; Icho voor Alzheimer patiënten; Apisprotect bijenbescherming; Seedia vermindert CO² uitstoot en creëert een gezondere leefomgeving; Pavnext vermindert de snelheid van voortuigen voor zebra's door kinetische energie; Mightyfier & Speak Up helpen kinderen die gepest worden; Refugees{code} leert vluchtelingen coden als opstap naar werk; Rythm is een slaapverbeteraar en uit Nederland #biotech/LifeScience land Micreos dat antibacteriële resistentie inzet om de afname van antibiotica effect tegen te gaan.
Meer informatie op: https://ideasfrom.eu/speakers/ 
De Nederlandse finalist Mark Offerhaus van Micreos, antibacteriële resistentie is de laatste pitcher, of kijk hier: https://www.youtube.com/watch?v=e1f6AI-kC7I
Livestream 4 uur met Mona Keizer StaatsSecretaris EZ, Eva Biekowska Europees Commissaris EU en Erik Gerritsen Secretaris-Generaal Ministerie voor Gezondheid https://youtu.be/ppTDs9wQL7c *De SG van VWS, Gerritsen tweette apps voor persoonlijke gezondheid monitoring: www.digitalezorggids/persoonlijke-gezondheidsomgeving/producten

Op basis van Transparantie van de totale impact: positieve impact minus negatieve impact, Thema's & Trends, zowel megatrends als technologische vooruitgang zie ik veel kansen in Topics:

Inzicht in het de total return van investeringen is essentieel. Niet alleen winst voor investeerders, aandeelhouders & de supply chain, maar ook alle afgewentelde kosten voor alle stakeholders. Kosten die Old Capitalism outsourced naar de samenleving, het milieu en de toekomst vallen ook onder risico management.....

THEMA's
Impact investing focust op Basisbehoeften: Werk & Inkomen & toegang tot betaalbaar Voedsel, schoon Water, Huisvesting, Zorg, Onderwijs & (micro) financiering & de UN Global Sustainable Development Goals. 
Impact Tech maakt het mogelijk & versnelt.

TRENDS
Megatrends versnellen de vraag, het aanbod komt van Technologische Innovatie trends.
Megatrends: Bevolkingsgroei, Vergrijzing in Ontwikkelde Markten en Jongeren in Opkomenden & Ontwikkelende markten, Ontkoppelen van Groei & Grondstoffengebruik, Afval & Uitstoot, ook van de 'arbeidsvoetafdruk' door de Circulaire Economie met Producten & Diensten, DIScontent & Angst. Technologie: Robotica, Automatisering, Internet of Things, Cyber Security, AI, Blockchain, in finance Roboadvisors... voor impact.


Thema's & Trends komen samen in Topics exponentiële impact & return kansen in #Agritech, #Biotech, #BIGDATA analyse, #Cleantech, #Crowdfunding & sourcing, #Edutech, #e-Education, #e-Gaming, #e-Health, #Fintech, #Greentech, #Healthtech, #Infotainment, #SaaS, #Webmining ...



Drs Alcanne J. Houtzaager MA, Inclusive² Impact Investing, Tools & Thoughtpieces

Please follow me on twitter @Alcanne or LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/alcannehoutzaager



11 april 2018

The Netherlands : Accelerator for Impact Investing

Today is a special day for #impactinvesting world champion the Netherlands. Dutch #Bcorp @WakawakaLight is the first European social enterprise to list at our SME stock exchange NPEX.


Wakawaka offers solar lightning & powerbanks in both developed, emerging & developing markets such as offgrid rural Africa & refugee camps. Wakawaka can claim to contribute to 14 of the 17 UN's Sustainable Development Goals and especially #SDG7, #SDG4, #SDG3 & #SDG13

An impact Investments Fundraising Journey
Wakawaka started it's inclusive fundraising via Kickstarter, then worked with Dutch platform' Symbid, did a barter deal, then a convertible loan via Oneplanetcrowd, 100% crowdfunding for impact
And today it is listing at our SME stock exchange NPEX. NPEX which already offers interesting impact investment opportunities, expects to raise 20Mio Euro in the coming quarter, having raised 55Mio Euro since it's launch.

This is the new how-to for social enterprises looking for financing:
#inclusive #impactinvesting
  
 The Netherlands is world champion #impactinvesting because institutional investors, banks & insurers, are really serious about CSR, SRI, ESG & Thematic investing and have been for decades. Dutch financials are enthusiastic members of the exclusive Global Impact Investing Network theGIIN.org and can take credit for the majority of impact investments gathered for their annual survey of large -10Mio+ US$ AuM- impact investors. Source: VBDO (NLSIF) survey 2016*.

Parallel to big finance's exclusive impact investing The Netherlands has a fast growing** #inclusive impact investing industry using regulated crowdfunding platforms as a way to steer money towards New Capitalism's** companies. The new licence to operate is ''offering solutions to societal challenges''. 

TheGIIN referred to online crowdfunding, especially in the Netherlands, as an important channel for the Future of Impact Investing comparing it to situation in the US ''which mainly draws small circles of accredited angel investors'' according to Luni Libes investorflow.org Luni is really interested in the Dutch crowdfunding market and has very interesting impact investees ….
 
Luni also collects data on impact investors and their contribution to the UN's Sustainable Development Goals and this it what it looks like:

 
 Now compare this to the SDG contribution of Dutch NN IM, winner of the ''best impact investment product'' in 2017.


With the Democratization of Finance through eg robo advisors & crowdfunding platforms, new investors such as Women & Millennials entering the market and a rapid developing insight in Total Return on investment i.e. + positive & negative impact, I know where the money is going to go.

You see it too?

Alcanne Houtzaager







**68%+ in 1Q2018 compared to 2017. Total market in 2017 223 Mio E. & +31%.
Guestimate of direct for impact investments 25%, but access to capital for start ups & SME's ia always an impact investment since it is the most important creator of jobs. #work.








8 april 2018

Beslisbomen Impact Investing

Dit blog leest prettiger op:

STAP 1 Wel of Niet investeren in Schadelijke Producten
STAP 2 Wel of Niet investeren in Gevaarlijk Werk
STAP 3 Wel of Niet investeren in Gelijke Behandeling
STAP 4 Wel of Niet Basisbehoeften & Impact Tech
STAP 5 Wel of Niet investeren in Opschaling & Efficiency
 
Gids met Bronnen &
Transparantie, Thema's,Trends & Topics ofwel waarin te investeren voor Impact & Rendementskansen zoals in #Agritech, #Biotech, #Cleantech, #Crowdsourcing, #Edutech, #e-Education, #e-Health, #Fintech, #Greentech, #Healthtech, #Infotainment, #SaaS, #Webmining ... 

https://www.slideshare.net/alcanne/impact-iinvesting-bbeslisbomen-nl-pdf