1 juni 2016

Impact Investing Nieuws 1 Juni 2016





Dit blog leest prettiger op Slideshare/alcanne/IINieuws-1-juni-2016
 
Het vlog met een samenvatting van dit blog staat op: YouTube (8m) or in English YouTube (5m)




Quote van dit blog: 'The way that millennials seek to invest -investing in a way that aligns with their values to achieve social and environmental impact- might just become the new normal of investing for years to come. Wealth advisors and asset managers would get smart to get out in front of this trend.' Jenna, Millennial interviewee in Millennial en Impact Investing, 2016 Toniic en Bank of the West (subsidiary BNP Paribas)

Quote van dit blog: ''Millennials often mistrust financial markets and question the need to pay for financial advice. In general, Millennials have positive relationships with their parents and are not simply rebelling against existing strategies, but they value transparency, networks, and expertise when choosing an advisor.'' Jed Emerson in zijn 13e Impact Assets Issue Brief over Millennials.

Tweet @Alcanne 18% sees reaping returns in #impinv narratives in the US&UK & 6% sacraficing returns. #Hurray its a new dawn #GIIN

LinkedIn: #ThougthfortheDay 9to1 you are an #impact #investor: check your portfolio for sustainably managed companies & investments in impact sectors (147 views LI, Twitter 100 en 3 )

MARKET

Annual Impact Investor Survey 2016
Voor het 6e jaar verzamelde de GIIN marktcijfers en ontwikkelingen: types of investors, the number and size of investments made, target returns, attitudes towards liquidity and responsible exits, and impact measurement practices.
Dit jaar keek het speciaal naar the use of social and environmental data, responsible exits, and investment decision-making.

De Markt
Samen (156) beheert men 77,5miljard US$ in verschillende regio's sectoren en asset classes. Het gemengde gezelschap respondenten groeide naar 158 (van 146), bleef 75% 'Westers' dwz Noord Amerika en West/Noord/Zuid Europa.
. De grootste groep (60%) is de fund managers, gevolgd door foundations, chari's met 13%. De helft van het vermogen wordt geïnvesteerd in ontwikkelende landen. Men investeert in Noord Amerika, Sub Sahara Afrika en Latijns Amerika (en Zuid Oost Azië). 40% wil (meer) in (gaan) SSA investeren.








Ambities
60% streeft naar risk-adjusted, market rate returns,
25% naar ‘below market rate returns: closer to market rate’; en
16% naar ‘below market rate returns: closer to capital preservation.’
Blogger: Kortom het vroegere systematisch, strategisch inleveren van rendement voor impact, impact first lijkt wel verdwenen, dat wordt nu kennelijk beschouwd als grants, giften. Waarvoor binnen foundations -en wellicht enkele funds- aparte / andere afdelingen zijn die (markt)onderzoek en start kapitaal geven. NB: met de huidige lage rente is zelfs geld lenen tegen 0% rente al below market rate returns: closer to capital preservation.’

De (vaste) lijst uitdagingen is aangevuld met een beoordeling van de vooruitgang die het afgelopen jaar geboekt is. Men ziet vooruitgang (genoemd door >85%) van de respondenten bij 'professionals with relevant skillsets,’ ‘research & data on products and performance,’ & ‘sophistication of impact measurement practice’. Uitdaging blijft industry growth concerned appropriate types of capital across the risk-return spectrum -especially early-stage (including seed and venture) capital that does not necessarily require high return- and high-quality investment opportunities with track record.


Thema's
De helft mikt op sociale impact thema's: inclusive finance, werkgelegenheid en ondernemersschap, gezondheidzorg en onderwijs.
Milieu doelen zijn hernieuwbare energie, energie efficiency en clean tech.
Tweederde gebruikt IRIS metrics en ook tweerderde eigen
proprietary metrics and frameworks. Iets meer dan de helft gebuikt kwalitatieve impactmeting.

Impactdragers
Impact wordt bereikt door (deep impact?) producten en diensten voor bepaalde doelgroepen (82% van de respondenten) of werkgelegenheid voor een doelgroep (66%).
De helft mikt daarbij op duurzame producten en diensten of bedrijfsvoering (win win)
Impactmonitoring en meting is geïntegreerd in het investment team (56%) en een stafdienst (23%) of extern 1%. 
 
80% gebruikt investees’ social and environmental performancevoor besluitvorming (voor pre-screening of due diligence) en ruim de helft voor de eigen portfolio en portfolio allocatie beslissingen. 

EXITs (Private equity)
33 respondenten rapporteerden de afgelopen jaren 113 private equity exits in de periode 2008 and 2015.
1: Microfinance (25) en inclusive finance (14) en Gezondheidszorg 13 exit
2: Regio: Noord Amerika (29) en Zuid Azië (27).
3: Investeringstijd gemiddeld 58, bijna 5 jaar, maanden voor exits en verkochten dan alles.
3: Een derde verkocht aan strategic buyers (impact?) en een derde aan financial buyers. 59% voelt zich verantwoordelijkheid na een exit.

Investment decision-makingIets meer dan een kwart van de respondenten is traditioneel en impact investor. Als responsible investor, om impactdoelen te realiseren en de vraag van klanten.

Bron: webpage: theGIINorg/Annualsurvey2016 Rapport: Annual Impact Investor Survey 2016 The Global Impact Investing Network, Abhilash Mudaliar, Hannah Schiff en Rachel Bass theGIIN AnnualImpactInvestorSurvey (pdf, pag. Mei 2016)


MILLENIALS: eeuwige belofte 
of de toekomstige #impinv versnellers?
Millennials, de grote erf generatie, zijn meer dan gemiddeld geïnteresseerd in impact investing en duurzaam beleggen. Dit blijkt keer op keer uit onderzoeken, van vrouwen is hetzelfde bekend. Ondanks de latente vraag blijken Millennials toch afwachtend behalve Millennials die grote vermogens gaan erven, miljoenen en miljarden. Dat zijn dus geen gewone jongere beleggers en zij hebben toegang of krijgen dat tot exclusieve klassieke private equity en filantropische impact investing (Zie 5-types-impact-investing) Ik volg ze nauwelijks en richt ik me ook niet direct tot hen omdat ik focus op kleine retail beleggers en inclusive impact investing.

Als ik zeg dat ik rijke mensen, grote investeerders of gevers, niet zo interessant vindt verzekeren mensen mij altijd dat rijke mensen niet heel anders zijn dan gewone mensen...... Dat vind ik dan weer jammer. Waren ze maar anders en niet alleen als vermogenden interessant voor impact investing, maar als marktversnellers en verbeteraars (dus de kwaliteit van impact investing). Tenslotte hebben ze meer dan gemiddeld ervaring met en verstand van beleggen, beleggingsadviseurs en vermogensbeheerders. En dat helpt ....

Er is een aspect waarvan ik verwacht dat vermogenden (en zeker Millennials) niet echt afwijken van gewone beleggers en dat is de bekendheid met en interesse voor crowdfunding (voor impact*). Dat is private equity zonder soesah en de groeicijfers zijn indrukwekkend, het gaat wereldwijd venture capital dit jaar voorbij. Tegenwoordig is online geven gewoon net als online investeren of het nu voor-financiering van concert – of theaterkaartjes en CD's of DVDs is of geld lenen aan een initiatief(nemer). Want lenen heeft het grootste marktaandeel in crowdfunding, net als obligaties dat hebben in public equity beleggen.

Als er echter een Facts & Figures rapport over Millennials & Impact Investing verschijnt met de vraag ''are Millennials they walking the talk'', kan ik dat niet weerstaan. Dus deze keer Millennials naar aanleiding van het rapport van Toniic en Bank of the West (BNP Paribas sub.). Dat verwijst weer naar 'Narractives on ImpInv'' door theGIIN en het Omydiar Network, Jed Emerson Issue Brief voor Impact Assets, pakkende uitspraken van vermogensbeheerders Oppenheimer Funds en Camden Wealth Management over rijken en ultrarijken. Omdat dit allemaal #impinv missionarissen zijn of gericht op (ultra) rijken, ook een 'modale' Millennials Primer van Bank of America.


Wealthy Millennials Impact Investors

Toniic survey Millennials en Impact Investing
Millennials zijn de kinderen van de huidige beleggers. De generatie die een ongekende omvang aan vermogen gaat erven van hun ouders, de baby boomers, die veel vermogen hebben kunnen opbouwen bijvoorbeeld door huizen te kunnen kopen. Totaal wordt het vermogen dat vererfd wordt geschat op 30 biljoen US$. Millennials worden vaak als (toekomstige) impact investeerders genoemd.

Onder Millennials zitten uiteraard ook weer allerlei gradaties, van ultra vermogend tot modaal: According to U.S. Trust Insights on Wealth and Worth, (over rijken en ultra-rijken) it is millennials more than any other generation who believe investment decisions are a way to express social, political and environmental values. Most millennials would rather not invest in a company that is negatively impacting the world even if high financial returns are expected. 

Toniic, het wereldwijde netwerk van klassieke private equity impact investors
publiceerde een brochure over/voor de jonge leden in haar netwerk. In 2014 werd een Millennial Meeting georganiseerd bij SOCAP. Een toonaangevende Social Investors Conference die ook in Nederland/Europa is georganiseerd door PYMWYMIC uit AmsterdamIn de Toniic brochure staat een interview met twee half Nederlandse meisjes die in de PYMWYMIC, Put Your Money Where YourMouth Is Community Millennials groep actief zijn. Vanaf 2015 heeft Toniic het een peer2peer Millennial group. Toniic leden zijn vermogende Millennials en Millennials die grote vermogens zullen erven. In het onderzoek deden Millennials uit 6 continenten mee met 500.000US$ tot 99miljoen US$ vermogen en mensen met meer dan een miljard (of n.b.) *Zie 5-types-impact-investing. 58 vulden een online enquête in en 10 (twintigers en dertigers) gaven een interview.
Blogger High Net Worth Individuals (miljardairs) worden ook als potentiële early adapters, vroege instappers en marktversnellers genoemd. EuroSIF heeft daar in 2012 onderzoek naar gedaan, zie IINieuws-15nov12. 

Met Bank of the West (USA) onderdeel van BNP Paribas, onderzocht Toniic wat Millennials doen met hun interesse in #impinv en meer:
 
What drives that interest? How does their impact investing align with other aspects of their lives – specifically careers and philanthropy? 
How are millennials collaborating with their families and advisors on their impact investments?
What impact investments are they making? Why? Which sectors? Which asset classes?
What challenges are they facing? How are they educating themselves in the field of impact investing?

FACTS & FIGURES

De focus van Millennials in impinv is op Human Rights, en opvallend op landbouw en (gezonde) voeding. (Blogger: probably a foody + age thing, dertigers en jonge ouders)
De helft van de ondervraagden is private equity investor, 60% investeert in all asset classes en (muv private equity) ze zoeken naar greater access. Men is ontevreden over Lack of retail products & meeting appropriate benchmarks.

De Employment Driver is dat het voldoende tijd moet vrijlaten voor familie en vrienden, recreatie en het moet een creatieve baan zijn.
De visie op de rol van bedrijven, het bedrijfsleven is: to improve society, make a profit en drive innovation. Blogger: Dat doet erg denken aan Nick Hanauer en Eric Beinhocker in Redefining Capitalism in het Journal for Democracy. De een is ondernemer, venture capitalist en auteur, de ander een McKinsey Washington, DC en London alumnus, nu executive director of the Institute for New Economic Thinking at the Oxford Martin School, University of Oxford. Hun visie op modern kapitalisme is dat bedrijven niet streven naar het vergroten van aandeelhouders waarde en de kwartaalcijfers, maar oplossingen ontwikkelen voor de problemen van samenlevingen. Dat vereist lange termijn denken en lange termijn investeringen, maar helpt executives ook hun diverse stakeholders belangen beter te bewaken.Meer in IINieuws-15nov14. Bronnen: McKinsey.com/insights/redefiningcapitalism? Het complete artikel staat in Democracyjournal.org/31/capitalism-redefined 
Video Interview & Presentatie voor het Aspen Institute Youtube (1uur)

Investment leads komen van -1- friends, -2- investors networks en -3- famility & wealth offices.
De belangrijkste drempel is gebrek aan (eigen) kennis, ook bij financieel adviseurs en de familie, maar ook weerstand.

Kennis van impinv bij Millennials wordt vergroot via bijscholing, netwerken (SOCAP, Toniic) en oefenen met impinv. NB Toniic organiseert zelf ImpactU ism de Universiteit van SanataClara in California USA een 3 dagen practicum en 1 tot 3 dagen verdere verdieping: Toniic/impactU-impact-investor-education. Een van de geinterviewden volgde de “Impact Investing for the next generation” cursus van de Harvard Kennedy School, to better his education in impact investing and to learn how to become an impact champion within his family.

Disconnect met professionals
Ik schrok nogal van pag. 21-22 over Millennials and their Advisors. Ik dacht altijd dat omdat in de VS vaak via accredited investors gewerkt moet worden iedereen wel een financial advisor had, maar de helft van de vermogende Millennials heeft dat maar, veel minder dan generaties voor hen.
Onder Gaining Trust staat: Industry research has shown that Millennials have a collective distrust of the financial sector48 ... Coupled with evidence50 that a majority of millennials will fire their parent’s advisors after receiving their inheritance, the challenge facing the financial industry is how to reinvent itself to earn the trust of the next generation of wealth holders.

How can millennials build trust in a system that they believe does not represent their interests? Ned Dane, in an OppenheimerFunds blog, recommends that financial advisors working with the next generation of wealth holders need to shift from the “what”, i.e. wills, trusts, estate planning etc. to the “why”, i.e. the purpose of a family’s wealth, their values and vision for the next generation. But, this may not be enough.

En onder: Collaboration between advisors and millennial impact investors: Millennials expect and demand it. Millennials feel that advisors do not provide solutions specific to their needs. In the “Proving Worth” report (van OppenheimerFund) the authors conclude that “there are considerable disconnects between the services that millennials want from their advisor and what their advisor currently provides.”52 (Noten onderaan)

Social media, online software and even robo-advisors are being increasingly used by advisories and millennials as a means to disseminate and access information about finance and investing.54 However, for impact investment deal sourcing, online platforms play a marginal role based on survey responses. (!)

Anno 2016
Consistent with the report referenced above, the Toniic survey shows that 38% of respondents have found “push back from financial advisors” to be a challenge in making a move to more impact investments, higher than the push back from family members.


So/But: They just do it!
Millennial impact investors doen het gewoon (zelf), ze gaan aan de slag en leren van hun ervaring en ownership. De 2e stap is met de familie op basis van hun waarden een ValueStatement voor het vermogensbeheer (mandaat) formuleren, bij te sturen. 65% van de families van Millennials is geïnteresseerd. Uit een Oppenheimer Camden onderzoek blijkt dat 60% van de Millennials in de board zit van het vermogensbeheer maar maar 18% neemt beslissingen. Nodig is patience & persistence en evidence.

Presenting: Impact Investors
Enkele (anonieme) portretten, waaronder van twee Nederlandse jonge vrouwen en hun ervaring geven meer inzicht. Alexandra, de oudste studeerde in Nederland en de VS (Cornell) en liep stage op Wallstreet en bij Goodwell Investments, een Nederlandse mikrokrediet investeerder in Sub-Sahara Afrika en India. Haar familie had ook al in die regio's geïnvesteerd. Ze verhuisde naar India en werkte bij Dasra een social venture company en investee van Aaviskhaar partner van Goodwell. De jongste, Josephine studeerde in Den Haag (IIS?) en de VS (Brown) maar deed het daarna precies andersom eerst naar India en een non profit en toen naar een asset management firma. In 2011 bezochten ze SOCAP Europe en de Pymwymic Family Day bij de (elk jaar in April in Amsterdam) Impact Days. Samen werden ze actief bij PYMWYMIC en Toniic. Hun eerste investering gepitched bij hun vader CEO en CIO van de family office was het keerpunt. Alexandra en Josephine investeerden in 2014 in Fenix een Series B investment in an emerging markets renewable energy company. Vorig jaar sloten ze zich aan bij 100% Impact het initiatief van Charly & Lisa Kleissner van de KL Felictas Foundation, pionier in portfolio opbouw met Sonen Capital. 100%impact-network 

Ook Antonis die op zijn 18e zijn fortuin erfde, investeerde in 2015 in Goodwell en via de PYMWYMIC investors pool. Nadat hij eerst 30% van zijn public equity investeringen had verspeeld (in 2006). Hij zocht een adviseur en kwam in contact met Ashoka, social innovators dat ook actief is in Nederland, Jamie Goewie die samenwerkt met van Lanschot en PwC Ashoka.nl/onze-partners.
For his personal portfolio, he has to date made investments in the Unitus Right Livelihood Fund, BonVenture III, Goodwell III, Sun Funder, an ESG public equity index (GLS Aktienfonds). Antonis is planning to invest in the Media Development Investment Fund and he is a MCE Social Capital guarantor.


Uiteraard was ik gecharmeerd van Seth, een Millennial die een impact investing fonds heeft opgericht. Hij overtuigde zijn familie om hem 5miljoen UK£ te lenen om Berti, a social investment company focused on environmental sustainability op te richten. Hij investeert in zelf weer in financials: in sustainable asset management company Wheb en Belltown Power, a renewable energy investment manager. Meer in BertiInvestments/portfolio (investments en exits)
 
Brochure: Millennials and Impact Investment (pdf, 80 pag. 2016)  

Noten: 47 en 52 Dane, Ned, Advisors How to Not Get Fired by Next Gen Clients, OppenheimerFunds, 2016, February, Web. (www.oppenheimerfunds.com/private-banks/article/advisors-how-to-not-get-fired-by-next-gen-clients)48 en 54 Millennials and Finance: The "Amazon Generation" Author: Cutler, Neal E. in Journal of Financial Service Professionals, Volume 69, Number 6, November 2015, pp. 33-39(7)
49 Hunnicutt, Trevor, Wealthy Millennials Decline Financial Advisors’ Services: Survey, 2015, Investment News, May,
(www.investmentnews.com/article/20150528/FREE/150529935/wealthy-Millennials-decline-financial-advisorsservices-survey)
50 Skinner, Liz, The Great Wealth Transfer is Coming, Putting Advisors At Risk, 2015, July, Web. (www.investmentnews.com/article/20150713/FEATURE/150719999/the-great-wealth-transfer-is-coming-putting-advisors-at-risk)
NB De bronnen zijn ook heel interessant, ze verwijzen naar andere onderzoeken waarvan ik een paar uitlicht, maar er is veel meer.


MILLENNIALS: Critical Issue in #ImpInv

Jed Emerson Issue Brief on Millennials
In zijn 13e Issue Brief, exploring critical issues in Impact Investing noemt Jed Emerson Millennials ook de NextGen of Generation Y (geboren tussen 1980 en 200). Hij waarschuwt eerst dat de toon van publicaties over deze groep doorslaggevend is: positief als wereldverbeteraars of negatief als narcistisch. 
Een onderzoek van Spectrem in 2013 vond dat bijna de helft van de rijkere Millennials hun vermogen willen gebruiken om anderen te helpen en sociale verantwoordelijk meewegen bij investeringen.

In de Brief onderzoekt Jed de doorslaggevende factoren in hun kijk op de wereld, de potentiële impact van de sizable assets die zij de komende drie decennia zullen erven en de manier waarop financieel adviseurs en andere dienstverleners de Millennials/de NextGen kunnen begrijpen en aan vragen en verwachtingen voldoen. Met andere woorden hij kijkt naar gewone Millennials en (aanstaand) vermogende Millennials en hun verwachtingen van financieel adviseurs.

Hij begint met een tijdlijn van grote gebeurtenissen die zich afspeelden tussen 1980 en 2013. Het Millennial perspectief has been shaped by consistent economic, geopolitical, and environmental turmoil. Daardoor zijn ze wat pessimistisch maar tegelijkertijd is heeft technologische vooruitgang hun leven enorm veranderd en dat stemt weer optimistisch. Ze zijn behoorlijk op de hoogte (Millennials have grown up with an awareness of supply chains and their social and environmental impacts.... an increasingly globalized world).
Ze zijn gevoelig voor de ongelijkheid in de wereld en halen hun informatie overal (Blogger: online & networking) vandaan. En ze hebben een innate changemaker mentality en geloven dat een persoon verschil kan maken.

Ook Emerson noemt de 30biljoen US$ als Millennial erfenis, maar wijst op de piek tussen 2031 en 2045 als elk jaar, 15 jaar lang, 5% van het VS vermogen vererfd wordt. Ook Jed wijst op de (dreiging van) grote opruiming one reality any wealth or family office advisor knows from personal experience is that: For many inheritors, the next thing to go when parents pass is their advisor! Emerson stelt voor dat Millennials en hun financieel adviseurs samen impact investing gaan ontdekken.  

Ouderwets duurzaam beleggen, dus exclusie, en zelfs het hippe divesting from fossil fuel is niet meer genoeg volgens Philippe Cousteau, kleinzoon van, die zelf al in 2012 een impact etf fonds lanceerde*; ''NextGens are saying we need to look at opportunities; investing, rather divesting. This is a positive opportunity . . . It’s an empowered mind set''. *Global ECHO Etf GIVE Morningstar/etfs/GIVE 50% VS 30% bonds en met Morningstar Sustainability Rating* High: 5 wereldbollen Percent Rank in Category: 2 Sustainability Score: 52 (Based on 55% of AUM) Sustainability Mandate Yes | ESG Focus Sustainability Score and Rating as of 03/31/2016. Sustainalytics provides company-level analysis used in the calculation of Morningstar’s Sustainability Score. *NB Dit is de eerste keer dat ik de rating tegenkom, ik dacht dat deze alleen voor betalende klanten was)
 
Millennials zijn sceptisch over op de beurs beleggen. De helft van de high net worth Millennials vreest geld te verliezen* en tweederde investeert liever in physical assets dan aandelen.*Zeer vermogenden houden ''opvallend veel'' cash (deposito's) aan volgens een vermogensbeheerder op Grip op je Vermogen 2011.

Zelf doen?
Millennials are highly engaged investors and as a generation are developing a unique approach to deploying their assets for tangible impact. Ze geloven in duurzaam consumeren, in hybride samenwerking tussen profits en non-profits en chari's, social enterprises en ondernemingen. Ze wilen werk dat ze verrijkt letterlijk en figuurlijk en bij ondernemingen die some form of global or community social responsibility aanmoedigen.

Conclusie
Jed Emerson is positief over de karakteristieken van Millennials en hun verwachtingen en gedragingen als investeerders, this new generation as a whole has a much more integrated worldview that seeks value beyond pure financial return. This is a logical response to the events that colored the social and economic picture over the past thirty years, and will be a lasting difference between Millennials and previous generations. Financiële adviseurs doen er goed aan de intenties en verwachtingen te vertalen in een portfolio aanbod dat daarbij aansluit.
Bron: ImpactAssets/IssueBrief13 Millennial_Perspective (pdf 12 pag. 2015)

Nabrander van de Blogger: Millennials nemen actie en misschien wachten (hun) financial advisors af wat de resultaten daarvan zijn. Het is hun vak en vraagt veel deskundigheid en opleiding. Bij verlies kunnen ze hun toegevoegd waarde bewijzen en bij benchmark resultaten of beter 'winst' kunnen ze afkijken en instappen. In de brief staat dat de gemiddelde leeftijd van financial advisors in de VS 49jr is. De leeftijd van ouder van Millennials en ze menen goed met 20-30jarigen te kunnen communiceren. Maar misschien is het al 'te oud' om nog bij / om te scholen en zal het de volgende generatie financials advisors zijn die de omslag gaat maken.




VERMOGENSBEHEERDERS
OppenheimerFund en CamdenWM

Ultrarijke Millennials (geb 1980-1995)
De ondervraagden komen uit families met 25miljoen tot 1miljard US$.
''They came of age during some of the worst financial market crises in recent history while their entire adult lives have been spent in the Internet era, with much of the world available at their fingertips''.
Het onderzoek toont aan dat :
1. UHNW Millennials zijn toegewijd aan filantropie;
2. Ze het vermogen willen behouden (Stweardship en Legacy) rond de 90%. En ze willen een blijvende positieve impact op de wereld hebben; en
3. Ze waarderen professioneel advies … op hun voorwaarden. Het moet niet alleen gericht zijn op financiele dienstverlening en producten maar ook op hun specifieke doelen en ambities.

Filantropie en impact investing gaan samen en zijn bij voorkeur gericht op: basic human rights and living conditions. Ze investeren in education (58%), the environment & water (beiden 38%) and gender equality en finance (beiden 30%).
Ze zijn altruïstisch en praktisch, resultaat is belangrijk en moet duurzaam zijn (en op lange termijn).
Ze zijn financieel conservatief, risico mijdend net als de generatie na de 30jaren crisis. Tweederde heeft ervaring met de family foundation en asset management besluitvorming, maar (nog) niet met de strategische beslissingen (18%). Opvallend: als aan impact investing wordt gedaan dan zijn jongeren vaker strategisch betrokken (31%).

De rol van de financieel adviseurs
Millennials focusen vooral op vermogensoverdracht (90%) en sourcing business deals (85%). Ook hulp en advies over uiteenlopende visies binnen de familie op het vermogensbeheer wordt gewaardeerd. Er is niet veel (26%) belangstelling voor filantropie advies van financiële adviseurs. Oppenheimer stelt dat regelen ze zelf wel, maar adviseert: These findings present an important implication for advisors serving UHNW Millennials. They should work to align their efforts to support philanthropies in which their Millennial clients are already interested or engaged, rather than introduce new philanthropic opportunities to them.
 
Blogger: Het is jammer dat het hierniet klikt, want chari's zijn een belangrijke schakel in de keten / impinv supply chain. Zij kunnen de belangrijkste issues en interventies, oplossingen identificeren en via giften op gang helpen met onderzoeksgeld of pilot projecten. Opschalingskapitaal, groei investeringen kan vervolgens via financieel adviseurs worden opgehaald, maar die moeten dan wel op de hoogte zijn van de impact kant. Hopelijk is het presenteren van nieuwe visies op filantropie, social venturing en impact investing wel effectief.

Goed nieuws is dat als Millennials gebruik maken van filantropie advies van hun financieel adviseurs ze daar heel tevreden over zijn. En slechts eenderde is undecided over het voortzetten van de samenwerking met hun financial advisors, dat is beter dan in andere publicaties. Maar 17% gaat inderdaad opzeggen. NB Dit onderzoek is uitgevoerd voor/door Oppenheimer een belanghebbende (financieel adviseur) dat kan de resultaten wat vertekenen.


De meeste Millennials zijn jong, en werken pas 1 tot 5 jaar met hun financieel adviseurs. (Maar) Voor articulating goals, de Value statement van Toniic? En impact investments wordt veel vaker (100% en 67%) dan bij andere vermogenszaken een beroep gedaan op gespecialiseerde outsiders 'others'. Bij impinv veel minder de family office, private banker, trust manager etc. maar bij de goals wel in samenspraak met de laatsten.



Bank of America on Millennials
De Bank of America (BoA) publiceerde een uitgebreide* en gecompimeerde Primer over Millennials.  Ik duik erin vanuit de marketing kant. Hun profiel, interesses en kenmerken en hoe inclusive impact investment producten daarop kunnen aansluiten.

Millennials zijn 'anders' en consumeren en investeren dus ook anders dan erdre generaties. De thema's waar ze verschillen van eerdere generaties zijn: autos, dining, finance, media, tech and travel. Hun unieke kenmerken ‘adventure’, ‘collaboration’, ‘connected’, ‘digital’, ‘diverse’, ‘educated’, ‘international’, ‘liberal’, ‘me’, ‘now’, ‘sharing’, ‘sceptical’, ‘social’, ‘special’, and ‘values’.
* van 241 pagina's. De BofAML Global Millennials Stock List & Primer Picks beslaat 250 global stocks met exposure to the Millennials-related themes.  

BoA verwacht disruption in the next three to five years in (vet door mij want impact sectoren) accommodation, autos, eating out, finance, media, technology, and travel. Van de 8 major entry points for investors, zijn 7 impact sectoren en de laatste 2 overduidelijk impact oriented. 
 
(1) Technology; (2) Consumers; (3) Drinking, Dining and Health & Wellness; (4) Households; (5) Financials; (6) Education; (7) Women; and (8) Sharing Economy
 
Opvallend lijkt dat de verdieping van de thema's juist met de sharing economy begint, maar dat zijn dan ook de sexy, hard groeiende bedrijven zoals Uber, Airbnb etc. Onder assest sharing staat Kickstarter, crowdfunding.

BoA noemt nog wat voor mij nieuwe cijfers: er zijn 2 miljard Millennials wereldwijd, 86% woont in emerging markets, en de term is pas sinds 2013-2014 echt trending op Google. (Dus ruim nadat #ImpInv ze 'ontdekte').

Ethniciteit: Millennials zijn the most diverse US generation in history, driven by strong immigration trends: 61% is blank, 20% Hispanic (Blogger: mn in bepaalde staten in het Zuiden maar ook rond Chicago en aan de Noord Oost kust). Dat is gevarieerder dan Baby Boomers. Blogger: en kan interessante Diaspora impact Investing intentie opleveren, investeren in het oorspronkelijke thuisland. De Millennials zijn een raceless generation die veel meer mengen dan generaties voor hen. Blogger: dat kan de belangstelling voor diversity & equality impact investing versterken.

Huishouden: Millennials zijn langer vrijgezel en kinderloos en hebben daardoor meer consumptievermogen volgens BoA. Maar hun belangrijkste doel is een goede ouder zijn 52% gevolgd door een goed huwelijk 30%.

Consumptie
Millennials are key plays in consumption that augments personal status. Een markt die gecshat word op 4miljoen US$
Blogger: Dat kan dus richting superbrands gaan en luxury items (als ze die, de marketingmeerpijs, kunnen betalen), maar ook in duurzame consumptie: organic & superfood, bijzondere ambachtelijke bieren zonder toevoegingen, groente&fruitsapjes en -bars, biologische katoen en duurzame dure kleding.... Omdat Millennials lang single zijn en meer kunnen consumeren kunnen ze als consument de groeikatalysator worden voor allerlei nieuwe producten en diensten met impact en buy one give one away producten voor have not's, kanslozen en vluchtelingen.

Verder: Peter Pan: nostalgia, escapism en stress releaser (on the net) Blogger: hier dus meer de aandacht op narcisme dan of op de hoogte zijn, verbonden met de rest van de wereld en bewust van ongelijkheid en ongelijke kansen. Pluspunt: het is de hoogst opgeleide generatie ooit. 

Nabrander: dat betekent ook dat ze behoorlijke studieschulden hebben. Toch is groeit het anatal vermogende Millennials ook, volgens Nielssen is het bijna 15% van degenen met 2miljoen vrij vermogen, weer meer dan de Baby Boomers. Het zijn vooral de wat oudere Millennials, dus geboren rond 1980-1985 die een gezin gaan stichten en jonge kinderen hebben. Dus marketingwise emotioneel ontvankelijk voor kansloze kinderen en gezondheidszorg impinv.


Marketing en #ImpInv Productontwikkeling
De door Mint geschetste en overgenomen Types Millennials, (met waar vind je ze, hun banen, salaris en meer) bieden veel aanknopingspunten voor (te ontwikkelen) impact investment thema's en producten:

The Boomerang Baby In his parents' basement, beating 'call of duty; Black Ops' – again - Part-time Server / Office temp $0 - $9.19 per hr. 1 in 10 will buy a home before 30 Blogger: Betaalbare, veilige, duurzame huisvesting, maar ook in achtergebleven gebieden, NB dat kan ook in de eigen stad, streek, staat, land, continent etc. zijn

The Perpetual Intern: Juggling four coffees while running to the office at 7 a.m.; Production or marketing assistant / Public relations intern $0 - $15 per hr. The average millennial has held 7 different jobs by age 26. Blogger: Beroepsopleidingen, carrière ontwikkeling inclusief innovatie en nieuwe beroepen & skills, ook in achtergebleven gebieden.

The Grad Student Grading a stack of uninspired essays; Researcher / Teaching Assistant $16 per hr or $32,000 a year. 54% of Millennials have attended college 60% of college students take out loans. Blogger: idem

The Idealist Pledging money to the latest big kickstarters campaign;
Non profit development coordinator / AmeriCorps member $12K - $49K per year.
57% of millennials volunteer regularly, 75% donated to nonprofits in 2011. Blogger: Producten die een deel van hun winst weggeven aan non profits (Cousteau's GLOBAL ECHO) en producten en die een value chain hebben die begint bij een non-profit visie en interventie en opschalingskapitaal levert. 

The Young Householder Collecting home decor inspiration on Pinterest during naptime; Power blogger / Graphic designer / Photographer $29K - $50K per year 1 in 5 is married. Note that 12% are married with children compared to 44% of baby boomers at the same age. Blogger: producten die cultuur incl. religie, creativiteit en social en e- media gericht op impact aanbieden, gezonde voeding & duurzame landbouw bescherming en kansen voor kansarme kinderen en jongeren. 

The High-Tech Multitasker Lining up outside Apple store for the latest iMust-Have; Social media strategist / Software engineering ninja $45K - $92K per year. Millennial smartphone users 76%, laptop users 73%, tablet users 35%. Blogger: Impact katalyst investments: clean, green, high tech, fin tech, smart data, social ITC etc. ook in achtergebleven gebieden.

The Startup Kid Selling her third business to Google; Mobile app developers / Tech company CEOs $260,000 (Not including stock) 8% of millennials currently own a business & 54% plan to start one in the future. Blogger: Idem maar ook micro, meso en start up finance, ook in achtergebleven gebieden.

Bron: Mint.com (een free online personala finance management tool dat werkt met Intuit Inc software. Infographic: Trends/the-7-types-of-millennials

Attitude
Millennials staan open voor verandering, het is de doe-het-zelf generatie, het zijn creatieve denkers (gericht op innovatie & verbetering) en customised-makers. Het zijn digital natives ze zijn opgegroeid met computers internet etc. en daardoor actieve* product/service raters, uploaders, subscribers en bloggers/website owners. *dwz ongeveer 2x zo vaak muv raten van producten dat doet 60% tegen 50% van de BabyBoomers (BB)
Bron: BofAml/Millennials_primer (35 pag.) NB Deze link disabled maar nu staan er vlogs (>) BofA/Millennials Generation-next-research


MEDIA Survey on Impact Investing

Narrative Analytics on Impact Investing
Ook de GIIN het Global Impact Investing Network en het Omydiar Network een belangrijke deep impact investor (als start-up & market accelerator) kwamen Millennials demand it nadrukkelijk tegen toen ze bijna 60.000 communicatie boodschappen lieten analyseren door 360Monitor. Dat organiseerde een webinar (hier te zien, 60m) met Sir Ronald Cohen, Jean Case (Foundation), Jean en Christopher Keefe, VP van het Omidyar Network en publiceerden het rapport

Het is altijd interessant om eens ene heel ander soort onderzoek te zien. Het omvat alleen Engelstalige boodschappen uit het VK en de VS en uit de periode okt14-okt15. Men onderscheidt social sharing (e-media*) en traditional media coverage (RTV en bladen), het eerste is persoonlijk en effectiever, maar het 2e heeft massa-mediaal bereik. *Twitter, LinkedIn en Facebook. Er werden 30 media in de VS en het VK (elk) geanalyseerd en 30 blogs (idem). Titels in de Appendix. Dit zijn de belangrijkste gesignaleerde besproken thema's over impact investing.

















Groen is positief, grijs neutraal en rood negatief. Opvallend: de rol van de overheid en de staat van de markt, dat Reaping Returns, winstgevend, dus 3x zo hoog scoort als sacrificing return, het duurzaam beleggen cliché en op de 4e plek Millennails demand it.

NB SRI is limited wordt als neutraal gezien (!) terwijl ik just het idee heb dat voor public equity Climate Change een belangrijke katalysator is sinds, vanwege de lange ervaring, de Klimaatconferentie, green bonds etc. Limited kan natuurlijk verwijzen naar doing less harm investing door vermindering van CO² uitstoot.

Er zijn opvallende verschillen tussen de landen / continenten. in het VK scoort powerfull government tool 49% en maar 11% in de VS. Terwijl daar toch ook veel federale en nationale wetgevingsinitiatieven plaatsvinden. Maar het VK is wereldkampioen SIBs en in de jaarlijkse begroting van de charity minister komt het ook aan bod. In de VS is de perceptie taking off weer veel hoger 25% tegen 9%. Ook Millennials demand it 16% in de VS tegen 4% in het VK. Reaping returns is winstgevend US 16% en VK 6%..

Bereik en betrokkenheid = sharing door social media
Opvallend is dat Taking off en Millennials demand it in de VS op veel meer betrokkenheid (door social media) kuunen rekenen dan het VK (score 3 en 2 tegen 0.5 en verwaarloosbaar) Powerful Government Tool scoort het hoogste overall op betrokkenheid (8) in het VK en in de VS nauwelijks 0,5.

Publiek
Bereikt worden investeerders 70%, Filantropen en beleidsmakers circa 35%, ondernemers 25% en HNWI 5%. (Daar zijn natuurlijk ook niet zoveel van ;)
Ook hier scoort Millennials demand it hoger of anders net als taking off
niet per se het hoogts per groep maar wel (veel) hoger dan gemiddeld.

Onderwerpen
Education, (vanwege lopende SIBs), Climate Change (als SRInvestment), Health Care, Prison reform en Homelessness zijn de meest besproken, genoemde onderwerpen. De 1e twee weer door Millennials demand it en taking off boodschappen. Opvallend is dat Healthcare boodschappen een negatieve lading hebben omdat men het associeert met onderzoek voor winstgevende medicijnen.
Blogger Volgens mij gaat mn (SIB PfS) geld naar astma en diabetes preventie, misschien gaat dit over de farmaceutische industrie. NB Recent was aandacht voor SIB financiering van onderzoek naar andere toepassingen van bestaande medicijnen in SSRI Zie IINieuws-15april16. (NB dat is buiten de onderzoeksperiode). Of men denkt aan 5 miljard US$ vaccine bonds voor de armste landen en de ver-9-voudiging van de prijs van vaccins. Er zijn betere en nieuwe vaccins ontwikkeld, zoals voor diarree een kid-killer in ontwikkelingslanden. Artsen zonder Grenzen agendeerde de gestegen vaccinprijzen begin 2015. (Maar) De halvering van kindersterfte in ontwikkelingslanden wordt mn toegerekend aan de (financiering van) grootschalige vaccinatie programma's. Meer in IINieuws-1feb15.

Rapport: NarrativeAnalyticsonImpactInvesting (pdf, 38 halve pag. 2016)
Webinar audio: GIINwebinars (Cisco WebEx downloaden, duur 60m)


Thematic Impact Investing

Sonen Capital on Sustainable Agriculture
Sonen Capital heeft een thematic impact investing brief gepubliceerd, deze over Sustainable Agriculture, de impact opportunities and its investible universe. Dat is weer gesplitst in public & private equity. Hetpublic equity investment universe omvat:
Operators or technologies who increase productivity on exist-ing land base, or are located in regions where productivity is low.
Increase distribution efficacy throughout value chain.
Target production with demonstrable reductions in overall use of fertilizer application.
Improve techniques of fertilizer application for resource-intensive crops in China, India and US.
Ensure agricultural production does not occur in deforested regions or advance forest destruction.
Pursue all interventions that reduce overall GHG emissions across the value chain. SonenCapital webpage (pdf 5 pag.)

Sonen constructs "impact frameworks" for multiple impact themes that help guide our thinkingwithin specific social and environmental exposures. Eerdere Briefs over Water, Energy en Real Assets zijn te vinden op: SonenCapital/thought-leadership Ik verzamel rapporten en frameworks op: Pinterest/alcanne/reports-on-impact-investing/





Overigens ben ik van mening dat impact investing ook toegankelijk moet zijn voor kleine beleggers en niet beperkt tot private equity, zeer vermogenden, vermogensfondsen en institutionele investeerders''.

Vragen en reacties? Graag naar impactinvestmentnews @ yahoo.com of onderaan dit blog (inloggen als blogger of met gmail)
Volgen van dit blog op deze pagina via Friendconnect (aanmelden met Twitter of Google) Linkedin.com/groups/Impact-Investing-Nieuws of @Alcanne op Twitter.com/alcanne



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten