Quote van dit blog: 'The way that millennials seek to invest -investing in a way that aligns with their values to achieve social and environmental impact- might just become the new normal of investing for years to come. Wealth advisors and asset managers would get smart to get out in front of this trend.' Jenna, Millennial interviewee in Millennial en Impact Investing, 2016 Toniic en Bank of the West (subsidiary BNP Paribas)
Quote van dit blog: ''Millennials often mistrust financial markets and question the need to pay for financial advice. In general, Millennials have positive relationships with their parents and are not simply rebelling against existing strategies, but they value transparency, networks, and expertise when choosing an advisor.'' Jed Emerson in zijn 13e Impact Assets Issue Brief over Millennials.
Tweet
@Alcanne 18%
sees reaping returns in #impinv narratives in the US&UK & 6%
sacraficing returns. #Hurray its a new dawn #GIIN
LinkedIn: #ThougthfortheDay
9to1 you are an #impact #investor: check your portfolio for
sustainably managed companies & investments in impact sectors
(147 views LI, Twitter 100 en 3 ♥)
MARKET
Annual
Impact Investor Survey 2016
Voor
het 6e jaar verzamelde de GIIN marktcijfers en ontwikkelingen:
types of investors, the number and size of investments made, target
returns, attitudes towards liquidity and responsible exits, and
impact measurement practices.
Dit
jaar keek het speciaal naar the use of social and
environmental data, responsible exits, and investment
decision-making.
De
Markt
Samen
(156) beheert men 77,5miljard US$ in verschillende regio's sectoren
en asset classes. Het gemengde gezelschap respondenten groeide naar
158 (van 146), bleef 75%
'Westers' dwz Noord Amerika en West/Noord/Zuid Europa.
.
De grootste groep (60%) is de fund managers,
gevolgd door foundations,
chari's met 13%. De helft van het vermogen wordt geïnvesteerd in
ontwikkelende landen. Men investeert in Noord Amerika, Sub Sahara
Afrika en Latijns Amerika (en Zuid Oost Azië). 40% wil (meer) in
(gaan) SSA investeren.
Ambities
60%
streeft naar
risk-adjusted, market rate returns,
25%
naar
‘below market rate returns: closer to market rate’;
en
16%
naar
‘below market rate returns: closer to capital preservation.’
Blogger:
Kortom het vroegere systematisch, strategisch inleveren van rendement
voor impact, impact first
lijkt wel verdwenen, dat wordt nu kennelijk beschouwd als grants,
giften. Waarvoor binnen
foundations -en
wellicht enkele funds-
aparte / andere afdelingen zijn die (markt)onderzoek en start
kapitaal geven. NB: met de huidige lage rente is zelfs geld lenen
tegen 0% rente al below market rate returns: closer to
capital preservation.’
De
(vaste) lijst uitdagingen is aangevuld met een beoordeling van de
vooruitgang die het afgelopen jaar geboekt is. Men ziet vooruitgang
(genoemd door >85%) van de respondenten bij 'professionals
with relevant skillsets,’ ‘research & data on
products and performance,’ & ‘sophistication of
impact measurement practice’. Uitdaging
blijft industry
growth concerned appropriate types of capital across the risk-return
spectrum -especially early-stage (including seed and venture) capital
that does not necessarily require high return- and high-quality
investment opportunities with track record.
Thema's
De
helft mikt op sociale
impact thema's:
inclusive finance, werkgelegenheid en ondernemersschap,
gezondheidzorg en onderwijs.
Milieu doelen zijn hernieuwbare energie, energie efficiency en clean tech.
Tweederde gebruikt IRIS metrics en ook tweerderde eigen proprietary metrics and frameworks. Iets meer dan de helft gebuikt kwalitatieve impactmeting.
Milieu doelen zijn hernieuwbare energie, energie efficiency en clean tech.
Tweederde gebruikt IRIS metrics en ook tweerderde eigen proprietary metrics and frameworks. Iets meer dan de helft gebuikt kwalitatieve impactmeting.
Impactdragers
Impact
wordt bereikt door (deep impact?) producten
en diensten voor bepaalde
doelgroepen
(82% van de respondenten) of werkgelegenheid
voor een doelgroep (66%).
De
helft mikt daarbij op duurzame
producten en diensten of
bedrijfsvoering (win
win)
Impactmonitoring
en meting is geïntegreerd in
het investment team (56%) en een stafdienst (23%) of extern 1%.
80%
gebruikt investees’
social and environmental performancevoor besluitvorming (voor pre-screening of due diligence) en ruim de
helft voor de eigen portfolio en portfolio allocatie beslissingen.
EXITs
(Private equity)
33 respondenten rapporteerden de afgelopen jaren 113 private equity exits in de periode 2008 and 2015.
1: Microfinance (25) en inclusive finance (14) en Gezondheidszorg 13 exit
2: Regio: Noord Amerika (29) en Zuid Azië (27).
3: Investeringstijd gemiddeld 58, bijna 5 jaar, maanden voor exits en verkochten dan alles.
3: Een derde verkocht aan strategic buyers (impact?) en een derde aan financial buyers. 59% voelt zich verantwoordelijkheid na een exit.
33 respondenten rapporteerden de afgelopen jaren 113 private equity exits in de periode 2008 and 2015.
1: Microfinance (25) en inclusive finance (14) en Gezondheidszorg 13 exit
2: Regio: Noord Amerika (29) en Zuid Azië (27).
3: Investeringstijd gemiddeld 58, bijna 5 jaar, maanden voor exits en verkochten dan alles.
3: Een derde verkocht aan strategic buyers (impact?) en een derde aan financial buyers. 59% voelt zich verantwoordelijkheid na een exit.
Investment
decision-makingIets meer
dan een kwart van de respondenten is traditioneel en impact investor.
Als responsible
investor, om impactdoelen te realiseren en de vraag van klanten.
Bron:
webpage: theGIINorg/Annualsurvey2016
Rapport: Annual
Impact Investor Survey 2016 The
Global Impact Investing Network, Abhilash Mudaliar, Hannah Schiff en
Rachel Bass theGIIN
AnnualImpactInvestorSurvey (pdf, pag. Mei 2016)
MILLENIALS:
eeuwige belofte
of de toekomstige #impinv versnellers?
Millennials,
de grote erf generatie, zijn meer dan gemiddeld geïnteresseerd
in impact investing en duurzaam beleggen. Dit blijkt keer op keer uit
onderzoeken, van vrouwen is hetzelfde bekend. Ondanks
de latente vraag blijken Millennials toch afwachtend behalve
Millennials die grote vermogens gaan erven, miljoenen en miljarden.
Dat zijn dus geen gewone jongere beleggers en zij hebben toegang of
krijgen dat tot exclusieve klassieke private equity en filantropische
impact investing (Zie 5-types-impact-investing)
Ik volg ze nauwelijks en richt ik me ook niet direct tot hen omdat ik
focus op kleine retail beleggers en inclusive impact investing.
Als
ik zeg dat ik rijke mensen, grote investeerders of gevers, niet zo
interessant vindt verzekeren mensen mij altijd dat rijke mensen niet
heel anders zijn dan gewone mensen...... Dat vind ik dan weer jammer.
Waren ze maar anders en niet alleen als vermogenden interessant voor
impact investing, maar als marktversnellers en verbeteraars (dus de
kwaliteit van impact investing). Tenslotte hebben ze meer dan
gemiddeld ervaring met en verstand van beleggen, beleggingsadviseurs
en vermogensbeheerders. En dat helpt ....
Er
is een aspect waarvan ik verwacht dat vermogenden (en zeker
Millennials) niet echt afwijken van gewone beleggers en dat is de
bekendheid met en interesse voor crowdfunding (voor impact*). Dat is
private equity zonder soesah en de groeicijfers zijn indrukwekkend,
het gaat wereldwijd venture capital dit jaar voorbij. Tegenwoordig is
online geven gewoon net als online investeren of het nu
voor-financiering van concert – of theaterkaartjes en CD's of
DVDs is of geld lenen aan een initiatief(nemer). Want lenen heeft het
grootste marktaandeel in crowdfunding, net als obligaties dat hebben
in public equity beleggen.
Als
er echter een Facts
& Figures rapport
over Millennials & Impact Investing verschijnt met de vraag ''are
Millennials they walking the talk'', kan ik dat niet weerstaan. Dus
deze keer Millennials naar aanleiding van het rapport van Toniic en
Bank of the West (BNP Paribas sub.). Dat verwijst weer naar 'Narractives on ImpInv'' door theGIIN en het
Omydiar Network, Jed Emerson Issue Brief voor Impact Assets, pakkende
uitspraken van vermogensbeheerders Oppenheimer Funds en Camden Wealth Management over rijken en ultrarijken. Omdat dit allemaal #impinv
missionarissen zijn of gericht op (ultra) rijken, ook een
'modale' Millennials Primer van Bank of America.
Wealthy
Millennials Impact Investors
Toniic
survey Millennials en Impact Investing
Millennials
zijn de kinderen van de huidige beleggers. De generatie die een
ongekende omvang aan vermogen gaat erven van hun ouders, de
baby boomers, die veel
vermogen hebben kunnen opbouwen bijvoorbeeld door huizen te kunnen
kopen. Totaal wordt het vermogen dat vererfd wordt geschat op 30
biljoen US$. Millennials worden vaak als (toekomstige) impact
investeerders genoemd.
Onder
Millennials zitten uiteraard ook weer allerlei gradaties, van ultra
vermogend tot modaal: According to U.S. Trust Insights on Wealth and Worth, (over rijken en ultra-rijken) it is millennials more than any other generation who believe investment decisions are a way to express social, political and environmental values. Most millennials would rather not invest in a company that is negatively impacting the world even if high financial returns are expected.
Toniic,
het wereldwijde netwerk van klassieke
private equity impact investors
publiceerde
een brochure over/voor de jonge leden in haar netwerk. In 2014 werd
een Millennial Meeting
georganiseerd bij SOCAP. Een toonaangevende Social
Investors Conference die ook in
Nederland/Europa is georganiseerd door PYMWYMIC
uit Amsterdam. In de Toniic brochure staat een interview met twee half Nederlandse meisjes die in de PYMWYMIC, Put Your Money Where YourMouth Is Community Millennials groep actief zijn.
Vanaf 2015
heeft Toniic het een peer2peer Millennial
group. Toniic leden zijn vermogende
Millennials en Millennials die grote vermogens zullen erven. In het
onderzoek deden Millennials uit 6 continenten mee met 500.000US$ tot
99miljoen US$ vermogen en mensen met meer dan een miljard (of n.b.)
*Zie 5-types-impact-investing.
58 vulden een online enquête in en 10 (twintigers en dertigers)
gaven een interview.
Blogger
High Net Worth Individuals
(miljardairs) worden ook als potentiële early adapters, vroege
instappers en marktversnellers genoemd. EuroSIF heeft daar in 2012
onderzoek naar gedaan, zie IINieuws-15nov12.
Met Bank
of the West (USA) onderdeel van
BNP Paribas, onderzocht Toniic wat
Millennials doen met hun interesse in #impinv en meer:
What drives that interest? How
does their impact investing align with other aspects of their lives –
specifically careers and philanthropy?
How are millennials
collaborating with their families and advisors on their impact
investments?
What challenges are they facing?
How are they educating themselves in the field of impact investing?
FACTS
& FIGURES
De
focus van
Millennials in impinv is op
Human Rights, en
opvallend op
landbouw en (gezonde) voeding.
(Blogger: probably a foody + age thing, dertigers en jonge ouders)
De
helft van de ondervraagden is private
equity investor,
60% investeert in
all asset
classes en (muv
private equity)
ze zoeken naar greater access. Men
is ontevreden
over Lack of retail products &
meeting appropriate benchmarks.
De Employment Driver
is dat het voldoende tijd moet vrijlaten voor familie en vrienden,
recreatie en het moet een creatieve baan zijn.
De
visie op de rol van bedrijven,
het bedrijfsleven is: to
improve society, make a profit en drive innovation. Blogger:
Dat doet erg denken aan Nick Hanauer en Eric
Beinhocker in
Redefining
Capitalism
in het Journal for Democracy. De
een is ondernemer,
venture capitalist en auteur, de ander
een McKinsey Washington,
DC en London alumnus, nu executive
director of the Institute for New Economic Thinking at the Oxford
Martin School, University of Oxford.
Hun visie
op modern kapitalisme is dat bedrijven
niet
streven naar het vergroten van aandeelhouders waarde en de
kwartaalcijfers, maar
oplossingen
ontwikkelen voor de problemen van samenlevingen.
Dat
vereist lange termijn denken en lange termijn investeringen, maar
helpt executives
ook
hun diverse stakeholders belangen beter te bewaken.
… Meer
in IINieuws-15nov14.
Bronnen:
McKinsey.com/insights/redefiningcapitalism?
Het
complete artikel staat in
Democracyjournal.org/31/capitalism-redefined
Video Interview & Presentatie voor het Aspen Institute Youtube (1uur)
Video Interview & Presentatie voor het Aspen Institute Youtube (1uur)
Investment leads
komen van -1- friends, -2- investors networks en -3- famility
& wealth offices.
De belangrijkste
drempel is gebrek aan (eigen) kennis, ook bij
financieel adviseurs en de familie, maar ook weerstand.
Kennis
van impinv bij Millennials wordt vergroot via
bijscholing, netwerken (SOCAP, Toniic) en oefenen met impinv.
NB Toniic organiseert zelf ImpactU ism de Universiteit van
SanataClara in California USA een 3 dagen practicum en 1 tot 3 dagen
verdere verdieping: Toniic/impactU-impact-investor-education.
Een van de geinterviewden volgde de “Impact Investing for the next generation” cursus van de Harvard Kennedy School, to better his education in impact investing and to learn how to become an impact champion within his family.
Disconnect
met professionals
Ik schrok nogal van pag. 21-22 over Millennials
and their Advisors. Ik
dacht altijd dat omdat in de VS vaak via accredited
investors gewerkt
moet worden iedereen wel een financial
advisor
had, maar de helft van de vermogende Millennials heeft dat maar, veel
minder dan generaties voor hen.
Onder Gaining Trust staat: Industry research has shown that Millennials have a collective distrust of the financial sector48 ... Coupled with evidence50 that a majority of millennials will fire their parent’s advisors after receiving their inheritance, the challenge facing the financial industry is how to reinvent itself to earn the trust of the next generation of wealth holders.
How can millennials build trust in a system that they believe does not represent their interests? Ned Dane, in an OppenheimerFunds blog, recommends that financial advisors working with the next generation of wealth holders need to shift from the “what”, i.e. wills, trusts, estate planning etc. to the “why”, i.e. the purpose of a family’s wealth, their values and vision for the next generation. But, this may not be enough.
En onder: Collaboration between advisors and millennial impact investors: Millennials expect and demand it. Millennials feel that advisors do not provide solutions specific to their needs. In the “Proving Worth” report (van OppenheimerFund) the authors conclude that “there are considerable disconnects between the services that millennials want from their advisor and what their advisor currently provides.”52
(Noten onderaan)
Social
media, online software and even robo-advisors are
being increasingly used by advisories and millennials as a means to
disseminate and access information about finance and investing.54
However, for impact investment deal sourcing, online platforms play a
marginal role based on survey responses. (!)
Anno 2016
Consistent
with the report referenced above, the Toniic survey shows that 38%
of respondents
have found “push
back from financial advisors”
to be a challenge in making a move to more impact investments, higher
than the push back from family members.
So/But: They just
do it!
Millennial
impact investors
doen het gewoon (zelf), ze gaan aan de slag en leren van hun ervaring
en
ownership.
De 2e stap is met de familie op basis van hun waarden een
ValueStatement
voor het vermogensbeheer (mandaat) formuleren, bij te sturen.
65%
van de families van Millennials is geïnteresseerd.
Uit
een Oppenheimer Camden onderzoek blijkt dat 60% van de Millennials in
de board zit van het vermogensbeheer maar maar 18% neemt
beslissingen.
Nodig is patience
& persistence en evidence.
Presenting: Impact Investors
Enkele
(anonieme) portretten, waaronder van twee Nederlandse jonge vrouwen
en hun ervaring geven meer inzicht. Alexandra, de oudste studeerde in
Nederland en de VS (Cornell) en liep stage op Wallstreet en bij Goodwell Investments, een Nederlandse mikrokrediet investeerder in Sub-Sahara Afrika en India. Haar familie had ook al in die regio's geïnvesteerd. Ze verhuisde naar India en werkte bij Dasra een social venture company en investee van Aaviskhaar partner van Goodwell. De jongste, Josephine studeerde in Den Haag (IIS?) en de VS (Brown) maar deed het daarna precies andersom eerst naar India en een non profit en toen naar een asset management firma. In 2011 bezochten ze SOCAP Europe en de Pymwymic Family Day bij de (elk jaar in April in Amsterdam) Impact Days. Samen werden ze actief bij PYMWYMIC en Toniic. Hun eerste investering gepitched bij hun vader CEO en CIO van de family office was het keerpunt. Alexandra en Josephine investeerden in 2014 in Fenix een Series B investment in an emerging markets renewable energy company. Vorig jaar sloten ze zich aan bij 100% Impact het initiatief van Charly & Lisa Kleissner van de KL Felictas Foundation, pionier in portfolio opbouw met Sonen Capital. 100%impact-network
Ook Antonis die op zijn 18e zijn fortuin erfde, investeerde in 2015 in Goodwell en via de PYMWYMIC investors pool. Nadat hij eerst 30% van zijn public equity investeringen had verspeeld (in 2006). Hij zocht een adviseur en kwam in contact met Ashoka, social innovators dat ook actief is in Nederland, Jamie Goewie die samenwerkt met van Lanschot en PwC Ashoka.nl/onze-partners.
For his personal portfolio, he has to date made investments in the Unitus Right Livelihood Fund, BonVenture III, Goodwell III, Sun Funder, an ESG public equity index (GLS Aktienfonds). Antonis is planning to invest in the Media Development Investment Fund and he is a MCE Social Capital guarantor.
Uiteraard was ik
gecharmeerd van Seth,
een Millennial die een impact investing fonds heeft opgericht. Hij
overtuigde zijn familie om hem 5miljoen UK£ te lenen om Berti, a social investment company focused on environmental sustainability op te richten. Hij investeert in zelf weer in financials: in sustainable asset management company Wheb en Belltown Power, a renewable energy investment manager. Meer in BertiInvestments/portfolio (investments en exits)
Noten: 47
en 52 Dane, Ned,
Advisors –
How to Not Get Fired by Next Gen Clients,
OppenheimerFunds,
2016, February, Web.
(www.oppenheimerfunds.com/private-banks/article/advisors-how-to-not-get-fired-by-next-gen-clients)48
en 54 Millennials
and Finance: The "Amazon Generation" Author:
Cutler,
Neal E.
in Journal
of Financial Service Professionals, Volume
69, Number 6, November 2015, pp. 33-39(7)
49
Hunnicutt, Trevor, Wealthy Millennials Decline Financial Advisors’
Services: Survey, 2015, Investment News, May,
(www.investmentnews.com/article/20150528/FREE/150529935/wealthy-Millennials-decline-financial-advisorsservices-survey)
50 Skinner, Liz, The Great Wealth Transfer is Coming, Putting Advisors At Risk, 2015, July, Web. (www.investmentnews.com/article/20150713/FEATURE/150719999/the-great-wealth-transfer-is-coming-putting-advisors-at-risk)
(www.investmentnews.com/article/20150528/FREE/150529935/wealthy-Millennials-decline-financial-advisorsservices-survey)
50 Skinner, Liz, The Great Wealth Transfer is Coming, Putting Advisors At Risk, 2015, July, Web. (www.investmentnews.com/article/20150713/FEATURE/150719999/the-great-wealth-transfer-is-coming-putting-advisors-at-risk)
NB
De bronnen zijn ook heel interessant, ze
verwijzen naar andere onderzoeken waarvan ik een paar uitlicht, maar
er is veel meer.
MILLENNIALS:
Critical Issue in #ImpInv
Jed
Emerson Issue Brief on Millennials
In
zijn 13e Issue
Brief, exploring critical issues in Impact Investing
noemt Jed Emerson
Millennials ook
de NextGen
of
Generation Y
(geboren tussen 1980 en 200). Hij waarschuwt eerst dat de toon van
publicaties over deze groep doorslaggevend is: positief als
wereldverbeteraars of negatief als narcistisch.
Een
onderzoek van Spectrem in 2013 vond dat bijna de helft van de rijkere
Millennials hun vermogen willen gebruiken om anderen te helpen en
sociale verantwoordelijk meewegen bij investeringen.
In de
Brief onderzoekt Jed de doorslaggevende factoren in hun kijk op de
wereld, de potentiële impact van de sizable assets die
zij de komende drie decennia zullen erven en de manier waarop
financieel adviseurs en andere dienstverleners de Millennials/de
NextGen kunnen begrijpen en aan vragen en verwachtingen voldoen.
Met andere woorden hij kijkt naar gewone Millennials en (aanstaand)
vermogende Millennials en hun verwachtingen van financieel adviseurs.
Hij
begint met een tijdlijn van grote gebeurtenissen die zich afspeelden
tussen 1980 en 2013. Het Millennial perspectief has been
shaped by consistent economic, geopolitical, and environmental
turmoil. Daardoor zijn ze wat pessimistisch maar tegelijkertijd is
heeft technologische vooruitgang hun leven enorm veranderd en dat
stemt weer optimistisch. Ze zijn behoorlijk op de hoogte (Millennials
have grown up with an awareness of supply chains and their social and
environmental impacts.... an increasingly globalized world).
Ze
zijn gevoelig voor de ongelijkheid in de wereld en halen hun
informatie overal (Blogger: online & networking)
vandaan. En ze hebben een innate changemaker mentality en
geloven dat een persoon verschil kan maken.
Ook
Emerson noemt de 30biljoen US$ als Millennial erfenis, maar
wijst op de piek tussen 2031 en 2045 als elk jaar, 15 jaar lang, 5%
van het VS vermogen vererfd wordt. Ook Jed wijst op de (dreiging van)
grote opruiming one reality any wealth or family office advisor
knows from personal experience is that: For many inheritors, the next
thing to go when parents pass is their advisor! Emerson stelt
voor dat Millennials en hun financieel adviseurs samen impact
investing gaan ontdekken.
Ouderwets
duurzaam beleggen, dus exclusie, en zelfs het hippe divesting from
fossil fuel is niet meer genoeg volgens Philippe Cousteau, kleinzoon
van, die zelf al in 2012 een impact etf fonds lanceerde*; ''NextGens
are saying we need to look at opportunities; investing, rather
divesting. This is a positive opportunity . . . It’s an
empowered mind set''. *Global
ECHO Etf GIVE
Morningstar/etfs/GIVE
50%
VS 30% bonds en met Morningstar Sustainability Rating* High: 5
wereldbollen Percent
Rank in Category: 2 Sustainability Score: 52 (Based on 55% of AUM)
Sustainability Mandate Yes | ESG Focus Sustainability Score and
Rating as of 03/31/2016. Sustainalytics provides company-level
analysis used in the calculation of Morningstar’s
Sustainability Score. *NB Dit is de eerste keer dat ik de rating tegenkom, ik dacht dat deze alleen voor betalende klanten was)
Millennials zijn sceptisch over op de beurs beleggen. De helft van de
high net worth Millennials vreest geld te verliezen* en
tweederde investeert liever in physical assets dan
aandelen.*Zeer vermogenden houden ''opvallend veel'' cash
(deposito's) aan volgens een vermogensbeheerder op Grip op je
Vermogen 2011.
Zelf
doen?
Millennials are highly engaged investors and as a generation are developing a unique approach to deploying their assets for tangible impact. Ze geloven in duurzaam consumeren, in hybride samenwerking tussen profits en non-profits en chari's, social enterprises en ondernemingen. Ze wilen werk dat ze verrijkt letterlijk en figuurlijk en bij ondernemingen die some form of global or community social responsibility aanmoedigen.
Millennials are highly engaged investors and as a generation are developing a unique approach to deploying their assets for tangible impact. Ze geloven in duurzaam consumeren, in hybride samenwerking tussen profits en non-profits en chari's, social enterprises en ondernemingen. Ze wilen werk dat ze verrijkt letterlijk en figuurlijk en bij ondernemingen die some form of global or community social responsibility aanmoedigen.
Conclusie
Jed
Emerson is positief over de karakteristieken van Millennials
en hun verwachtingen en gedragingen als investeerders, this
new generation as a whole has a much more integrated worldview that
seeks value beyond pure financial return. This is a logical response
to the events that colored the social and economic picture over
the past thirty years, and will be a lasting difference between
Millennials and previous generations.
Financiële adviseurs doen er goed aan de intenties en
verwachtingen te vertalen in een portfolio aanbod dat daarbij
aansluit.
Bron: ImpactAssets/IssueBrief13 Millennial_Perspective (pdf 12 pag. 2015)
Bron: ImpactAssets/IssueBrief13 Millennial_Perspective (pdf 12 pag. 2015)
VERMOGENSBEHEERDERS
OppenheimerFund
en CamdenWM
Ultrarijke
Millennials (geb 1980-1995)
De ondervraagden komen
uit families met 25miljoen tot 1miljard US$.
''They
came of age during some of the worst financial market crises in
recent history while their entire adult lives have been spent in the
Internet era, with much of the world available at their fingertips''.
Het
onderzoek toont aan dat :
1. UHNW Millennials zijn toegewijd aan filantropie;
2. Ze het vermogen willen behouden (Stweardship en Legacy) rond de 90%. En ze willen een blijvende positieve impact op de wereld hebben; en
3. Ze waarderen professioneel advies … op hun voorwaarden. Het moet niet alleen gericht zijn op financiele dienstverlening en producten maar ook op hun specifieke doelen en ambities.
1. UHNW Millennials zijn toegewijd aan filantropie;
2. Ze het vermogen willen behouden (Stweardship en Legacy) rond de 90%. En ze willen een blijvende positieve impact op de wereld hebben; en
3. Ze waarderen professioneel advies … op hun voorwaarden. Het moet niet alleen gericht zijn op financiele dienstverlening en producten maar ook op hun specifieke doelen en ambities.
Filantropie
en impact investing gaan samen
en zijn bij voorkeur gericht op:
basic
human rights and living conditions. Ze
investeren in education
(58%), the environment & water (beiden 38%) and gender equality
en finance (beiden 30%).
Ze
zijn altruïstisch en praktisch, resultaat is belangrijk
en moet duurzaam zijn (en op lange termijn).
Ze
zijn financieel
conservatief, risico mijdend net
als de generatie na de 30jaren crisis. Tweederde heeft ervaring met
de family
foundation en asset management
besluitvorming, maar (nog) niet met de strategische beslissingen
(18%). Opvallend: als aan impact investing wordt gedaan dan zijn
jongeren vaker strategisch betrokken (31%).
De
rol van de financieel adviseurs
Millennials
focusen vooral op vermogensoverdracht (90%) en sourcing business
deals (85%). Ook
hulp en advies over uiteenlopende visies binnen de familie op het
vermogensbeheer wordt gewaardeerd. Er is niet veel (26%)
belangstelling voor filantropie advies van financiële adviseurs.
Oppenheimer stelt dat regelen ze zelf wel, maar adviseert: These
findings present an important implication for advisors serving UHNW
Millennials. They should work to align their efforts to support
philanthropies in which their Millennial clients are already
interested or engaged, rather than introduce new philanthropic
opportunities to them.
Blogger: Het is jammer dat het hierniet klikt, want chari's zijn een belangrijke schakel in de keten / impinv supply chain. Zij kunnen de belangrijkste issues en interventies, oplossingen identificeren en via giften op gang helpen met onderzoeksgeld of pilot projecten. Opschalingskapitaal, groei investeringen kan vervolgens via financieel adviseurs worden opgehaald, maar die moeten dan wel op de hoogte zijn van de impact kant. Hopelijk is het presenteren van nieuwe visies op filantropie, social venturing en impact investing wel effectief. Goed nieuws is dat als Millennials gebruik maken van filantropie advies van hun financieel adviseurs ze daar heel tevreden over zijn. En slechts eenderde is undecided over het voortzetten van de samenwerking met hun financial advisors, dat is beter dan in andere publicaties. Maar 17% gaat inderdaad opzeggen. NB Dit onderzoek is uitgevoerd voor/door Oppenheimer een belanghebbende (financieel adviseur) dat kan de resultaten wat vertekenen.
De meeste Millennials zijn jong, en werken pas 1 tot 5 jaar met hun financieel adviseurs. (Maar) Voor articulating goals, de Value statement van Toniic? En impact investments wordt veel vaker (100% en 67%) dan bij andere vermogenszaken een beroep gedaan op gespecialiseerde outsiders 'others'. Bij impinv veel minder de family office, private banker, trust manager etc. maar bij de goals wel in samenspraak met de laatsten.
Bron:
Oppenheimerfunds/ProvingWorth,TheValuesofAffluentMillennialsinNorthAmerica(ExSum,
pdf) Op
de site staan ook 5 blogs over: What
Ultra-High-Net-Worth Millennials Value Most – UHNW
Millennials – A Generation Driven By Values – How
Wealthy Millennials Influence Family Decisions – What
UHNW Millennials Want from a Financial Advisor – 4
Tips for Advisors in Engaging Millennials
Bank
of America on Millennials
De
Bank of America (BoA) publiceerde een uitgebreide* en gecompimeerde Primer over Millennials. Ik duik erin vanuit de marketing kant. Hun profiel,
interesses en kenmerken en hoe inclusive
impact investment producten
daarop kunnen aansluiten.
Millennials
zijn 'anders' en consumeren en investeren dus ook anders dan erdre
generaties. De thema's waar ze verschillen van eerdere generaties
zijn: autos,
dining, finance, media, tech and travel. Hun unieke kenmerken
‘adventure’, ‘collaboration’, ‘connected’,
‘digital’, ‘diverse’, ‘educated’,
‘international’, ‘liberal’, ‘me’,
‘now’, ‘sharing’, ‘sceptical’,
‘social’, ‘special’, and ‘values’.
* van 241
pagina's. De
BofAML Global
Millennials Stock List & Primer Picks beslaat 250
global stocks met
exposure to the Millennials-related themes.
BoA
verwacht disruption in
the next three to five years in (vet door mij want impact
sectoren) accommodation, autos, eating out, finance, media,
technology, and travel. Van de 8 major entry points for investors,
zijn 7 impact sectoren en de laatste 2 overduidelijk impact oriented.
(1)
Technology; (2) Consumers; (3) Drinking, Dining and Health
& Wellness; (4) Households; (5) Financials;
(6) Education; (7) Women; and (8) Sharing
Economy.
Opvallend
lijkt dat de verdieping van de thema's juist met de sharing
economy begint, maar dat zijn dan ook de sexy, hard groeiende
bedrijven zoals Uber, Airbnb etc. Onder assest sharing staat
Kickstarter, crowdfunding.
BoA
noemt nog wat voor mij nieuwe cijfers: er zijn 2
miljard Millennials
wereldwijd, 86%
woont in emerging markets,
en de term is pas sinds 2013-2014 echt trending
op Google. (Dus ruim
nadat #ImpInv ze
'ontdekte').
Ethniciteit:
Millennials
zijn the most diverse US
generation in history, driven by strong immigration trends:
61% is blank, 20% Hispanic
(Blogger:
mn in bepaalde staten in het Zuiden maar ook rond Chicago en aan de
Noord Oost kust). Dat is gevarieerder dan Baby
Boomers.
Blogger: en kan
interessante Diaspora
impact Investing intentie opleveren, investeren
in het oorspronkelijke thuisland.
De Millennials zijn een
raceless generation
die veel meer mengen dan generaties voor hen. Blogger:
dat
kan de belangstelling voor diversity & equality impact investing
versterken.
Huishouden:
Millennials zijn langer vrijgezel
en kinderloos
en hebben daardoor meer consumptievermogen volgens BoA. Maar hun
belangrijkste doel is een goede ouder zijn 52% gevolgd door een goed
huwelijk 30%.
Consumptie
Millennials
are key plays in consumption that augments personal status. Een
markt die gecshat word op 4miljoen US$.
Blogger:
Dat kan dus richting superbrands
gaan en luxury items
(als ze die, de marketingmeerpijs, kunnen betalen), maar ook in
duurzame consumptie: organic
& superfood, bijzondere ambachtelijke bieren zonder toevoegingen,
groente&fruitsapjes en -bars, biologische katoen en duurzame dure
kleding.... Omdat Millennials lang
single zijn en meer kunnen consumeren kunnen ze als consument
de groeikatalysator worden voor allerlei nieuwe producten en
diensten met impact en buy one give one away producten voor
have not's, kanslozen en vluchtelingen.
Verder:
Peter Pan: nostalgia, escapism en stress releaser (on the net)
Blogger:
hier dus meer de aandacht op narcisme dan of op de hoogte zijn,
verbonden met de rest van de wereld en bewust van ongelijkheid en
ongelijke kansen.
Pluspunt: het is de
hoogst opgeleide generatie ooit.
Nabrander: dat betekent ook dat ze behoorlijke studieschulden hebben. Toch is groeit het anatal vermogende Millennials ook, volgens Nielssen is het bijna 15% van degenen met 2miljoen vrij vermogen, weer meer dan de Baby Boomers. Het zijn vooral de wat oudere Millennials, dus geboren rond 1980-1985 die een gezin gaan stichten en jonge kinderen hebben. Dus marketingwise emotioneel ontvankelijk voor kansloze kinderen en gezondheidszorg impinv.
Nabrander: dat betekent ook dat ze behoorlijke studieschulden hebben. Toch is groeit het anatal vermogende Millennials ook, volgens Nielssen is het bijna 15% van degenen met 2miljoen vrij vermogen, weer meer dan de Baby Boomers. Het zijn vooral de wat oudere Millennials, dus geboren rond 1980-1985 die een gezin gaan stichten en jonge kinderen hebben. Dus marketingwise emotioneel ontvankelijk voor kansloze kinderen en gezondheidszorg impinv.
Marketing
en #ImpInv Productontwikkeling
De door Mint geschetste en overgenomen Types Millennials, (met waar
vind je ze, hun banen, salaris en meer) bieden veel
aanknopingspunten voor (te ontwikkelen) impact investment thema's en
producten:
The
Boomerang Baby In his parents' basement, beating 'call of
duty; Black Ops' – again - Part-time Server / Office temp $0 -
$9.19 per hr. 1 in 10 will
buy a home before 30 Blogger:
Betaalbare, veilige, duurzame huisvesting, maar ook
in achtergebleven gebieden, NB dat kan ook in de eigen stad, streek,
staat, land, continent etc. zijn
The
Perpetual Intern: Juggling four coffees while running to the
office at 7 a.m.; Production or marketing assistant / Public
relations intern $0 - $15 per hr. The average millennial has
held 7 different jobs by age 26. Blogger:
Beroepsopleidingen,
carrière ontwikkeling inclusief innovatie en nieuwe beroepen &
skills, ook in achtergebleven gebieden.
The
Grad Student Grading a stack of uninspired essays; Researcher
/ Teaching Assistant $16 per hr or $32,000 a year. 54% of
Millennials have attended college 60% of college students take out
loans. Blogger:
idem
The Idealist Pledging money to the latest big kickstarters campaign;
Non profit development coordinator / AmeriCorps member $12K - $49K per year. 57% of millennials volunteer regularly, 75% donated to nonprofits in 2011. Blogger: Producten die een deel van hun winst weggeven aan non profits (Cousteau's GLOBAL ECHO) en producten en die een value chain hebben die begint bij een non-profit visie en interventie en opschalingskapitaal levert.
The
Young Householder Collecting home decor
inspiration on Pinterest during naptime; Power blogger / Graphic
designer / Photographer $29K - $50K per year 1 in 5 is
married. Note that 12% are
married with children compared to 44% of baby boomers at the same
age. Blogger:
producten die cultuur
incl. religie, creativiteit en social en e- media gericht op impact
aanbieden, gezonde voeding & duurzame landbouw bescherming en
kansen voor kansarme kinderen en jongeren.
The
High-Tech Multitasker Lining up outside Apple store for the
latest iMust-Have; Social media strategist / Software engineering
ninja $45K - $92K per year. Millennial smartphone users 76%,
laptop users 73%, tablet users 35%. Blogger:
Impact katalyst
investments: clean, green, high tech, fin tech, smart data, social
ITC etc. ook in achtergebleven gebieden.
The
Startup Kid Selling her third business to Google; Mobile app
developers / Tech company CEOs $260,000 (Not including stock) 8% of millennials currently own a business & 54% plan to start one
in the future. Blogger:
Idem maar ook micro,
meso en start up finance, ook in achtergebleven gebieden.
Bron:
Mint.com (een free online personala finance management tool dat werkt
met Intuit Inc software. Infographic:
Trends/the-7-types-of-millennials
Attitude
Millennials
staan open voor verandering, het is de doe-het-zelf generatie, het
zijn creatieve denkers (gericht
op innovatie & verbetering)
en customised-makers. Het
zijn digital
natives ze
zijn opgegroeid met computers internet etc.
en
daardoor actieve* product/service
raters, uploaders, subscribers en bloggers/website owners. *dwz
ongeveer 2x zo vaak muv raten van producten dat doet 60% tegen 50%
van de BabyBoomers
(BB)
Bron:
BofAml/Millennials_primer (35 pag.) NB Deze link disabled maar nu staan er vlogs (>) BofA/Millennials Generation-next-research
MEDIA Survey
on Impact Investing
Narrative
Analytics on Impact Investing
Ook
de GIIN het Global
Impact Investing Network
en het Omydiar
Network
een belangrijke deep
impact investor
(als start-up
& market accelerator)
kwamen Millennials
demand it
nadrukkelijk tegen toen ze bijna 60.000 communicatie boodschappen
lieten analyseren door 360Monitor.
Dat
organiseerde een webinar (hier
te zien, 60m) met Sir Ronald Cohen, Jean Case (Foundation), Jean en
Christopher Keefe, VP van het Omidyar Network en publiceerden het
rapport
Het
is altijd interessant om eens ene heel ander soort onderzoek te zien.
Het omvat alleen Engelstalige boodschappen uit het VK en de VS en uit
de periode okt14-okt15. Men onderscheidt social sharing (e-media*)
en traditional media coverage (RTV en bladen), het eerste
is persoonlijk en effectiever, maar het 2e heeft massa-mediaal bereik. *Twitter,
LinkedIn en Facebook. Er werden 30 media in de VS en het VK (elk)
geanalyseerd en 30 blogs (idem). Titels in de Appendix. Dit
zijn de belangrijkste gesignaleerde besproken thema's over impact
investing.
Groen
is positief, grijs neutraal en rood negatief. Opvallend: de rol van
de overheid en de staat van de markt, dat Reaping Returns,
winstgevend, dus 3x zo hoog
scoort als sacrificing return,
het duurzaam beleggen cliché en op de 4e plek Millennails
demand it.
NB
SRI is limited wordt als
neutraal gezien (!) terwijl ik just het idee heb dat voor public
equity Climate Change een belangrijke katalysator is sinds, vanwege
de lange ervaring, de Klimaatconferentie, green bonds etc.
Limited kan natuurlijk verwijzen
naar doing less harm investing door
vermindering van CO²
uitstoot.
Er
zijn opvallende verschillen tussen de landen / continenten. in het VK scoort powerfull government
tool 49% en maar 11% in de VS. Terwijl daar toch ook veel
federale en nationale wetgevingsinitiatieven plaatsvinden. Maar het
VK is wereldkampioen SIBs en in de jaarlijkse begroting van de
charity minister komt het ook aan bod. In de VS is de perceptie
taking off weer veel hoger 25% tegen 9%. Ook Millennials
demand it 16% in de VS tegen 4% in het VK. Reaping returns is
winstgevend US 16% en VK 6%..
Bereik
en betrokkenheid = sharing door social media
Opvallend
is dat Taking off en Millennials demand it in de VS op
veel meer betrokkenheid (door social media) kuunen rekenen dan
het VK (score 3 en 2 tegen 0.5 en verwaarloosbaar) Powerful
Government Tool scoort het hoogste overall op betrokkenheid (8)
in het VK en in de VS nauwelijks 0,5.
Publiek
Bereikt
worden investeerders 70%, Filantropen en beleidsmakers circa 35%,
ondernemers 25% en HNWI 5%. (Daar zijn natuurlijk ook niet zoveel van
;)
Ook
hier scoort Millennials demand it hoger of anders net als
taking off
niet
per se het hoogts per groep maar wel (veel) hoger dan gemiddeld.
Onderwerpen
Education,
(vanwege lopende SIBs), Climate Change (als SRInvestment), Health
Care, Prison reform en Homelessness zijn
de meest besproken, genoemde onderwerpen. De 1e twee weer door
Millennials demand it en taking off boodschappen.
Opvallend is dat Healthcare boodschappen een negatieve lading hebben
omdat men het associeert met onderzoek voor winstgevende medicijnen.
Blogger
Volgens mij gaat mn (SIB PfS) geld naar astma en diabetes preventie,
misschien gaat dit over de farmaceutische industrie. NB Recent was
aandacht voor SIB financiering van onderzoek naar andere toepassingen
van bestaande medicijnen in SSRI Zie IINieuws-15april16.
(NB dat is buiten de onderzoeksperiode). Of men denkt aan 5 miljard
US$ vaccine bonds voor de armste landen en de ver-9-voudiging van de
prijs van vaccins. Er zijn betere en nieuwe vaccins ontwikkeld, zoals
voor diarree een kid-killer in ontwikkelingslanden. Artsen zonder
Grenzen agendeerde de gestegen vaccinprijzen begin 2015. (Maar) De
halvering van kindersterfte in ontwikkelingslanden wordt mn
toegerekend aan de (financiering van) grootschalige vaccinatie
programma's. Meer in IINieuws-1feb15.
Webinar
audio: GIINwebinars
(Cisco WebEx downloaden, duur 60m)
Thematic
Impact Investing
Sonen
Capital on Sustainable Agriculture
Sonen
Capital heeft een thematic impact investing brief
gepubliceerd, deze over Sustainable Agriculture, de impact
opportunities and its investible universe. Dat is weer
gesplitst in public & private equity. Hetpublic equity investment universe omvat:
• Operators
or technologies who increase productivity on exist-ing land base, or
are located in regions where productivity is low.
• Increase
distribution efficacy throughout value chain.
• Target
production with demonstrable reductions in overall use of fertilizer
application.
• Improve
techniques of fertilizer application for resource-intensive crops in
China, India and US.
• Ensure
agricultural production does not occur in deforested regions or
advance forest destruction.
• Pursue
all interventions that reduce overall GHG emissions across the value
chain. SonenCapital
webpage (pdf 5 pag.)
Sonen
constructs "impact frameworks" for multiple impact themes
that help guide our thinkingwithin specific social and environmental
exposures. Eerdere Briefs over Water, Energy en Real Assets zijn te
vinden op: SonenCapital/thought-leadership Ik
verzamel rapporten en frameworks op:
Pinterest/alcanne/reports-on-impact-investing/
”Overigens
ben ik van mening dat impact investing ook toegankelijk moet zijn
voor kleine beleggers
en
niet beperkt tot private equity, zeer vermogenden, vermogensfondsen
en institutionele investeerders''.
Vragen
en reacties? Graag
naar impactinvestmentnews @ yahoo.com of onderaan dit blog (inloggen
als blogger of met gmail)
Volgen
van dit blog op deze pagina via Friendconnect
(aanmelden met Twitter of Google)
Linkedin.com/groups/Impact-Investing-Nieuws
of @Alcanne op Twitter.com/alcanne
Geen opmerkingen:
Een reactie posten